کمپرسور اسکرو

کمپرسورها به عنوان قلب تپنده سیستم هستند و انرژی لازم برای حرکت آن ها را تامین می کنند. در واقع این دستگاه ها به منظور تامین هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورها انواع مختلفی از جمله روتاری، پیستونی، اسکرال و اسکرو دارند، که هر کدام دارای مزیت ها و معایب مخصوص خود هستند.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچیده از دو محور مارپیچی برای متراکم کردن هوا استفاده می‌کنند. دهانه های موجود در این کمپرسور به صورت نر و ماده هستند و فضای بین دندان‌های موجود باید به گونه ای باشد که هوا نشت پیدا نکند. چرا که در غیر این صورت، عملکرد کمپرسور کمتر شده، در نتیجه، میزان حرارت افزایش پیدا می کند.

توجه: اگر می خواهید بدانید دستگاه کمپرسور چیست و چه کاربردی دارد. تنها کافی است روی لینک کلیک کنید.

کاربرد 

از کاربردهای این کمپرسور می توان به استفاده در تجهیزات پزشکی اشاره کرد. کمپرسورهای اسکرو به صورت خشک کار می کنند. هوای خروجی از این کمپرسور با هیچ ماده دیگری مخلوط نیست. بنابراین در فضایی که به هوای بدون ترکیبات احتیاج است، می‌توان از آن استفاده کرد. دریل های مختلف مورد استفاده در دندانپزشکی از انواع کمپرسورهای اسکرو هستند.

از دیگر کاربردهای این نوع کمپرسور، می توان به استفاده از آن در پر کردن منبع هوا اشاره کرد. پمپ هایی که در مکانیکی ها استفاده می شوند از طریق متراکم سازی هوا به وسیله کمپرسورها تولید شده اند. همچنین در صنایعی مثل صنایع چوب یا رنگرزی از عملکرد کمپرسور اسکرو بهره می برند. در ضمن در تولید لوازم خانگی مختلف از این نوع کمپرسور استفاده می‌کنند.

کمپرسور اسکرو چیست

نحوه کار 

زمانی که موتورها می چرخند، دندان ها به هم درگیر می شوند. محفظه ای بین کمپرسور و موتورها ایجاد می شود. زمانی که چرخش حلزونی اتفاق می‌افتد باعث می شود گاز از سمت ورودی وارد شود و کم کم شروع به متراکم سازی کند. محورهای موجود به دهنه ورودی وصل هستند که به محفظه های بزرگتری از طریق پرتال متصل می شوند و در نتیجه گاز از ورودی رد می شود.

کمپرسور اسکرو به گونه ای طراحی شده است که مزایای انواع ماشین های با جابجایی مثبت را دارا باشد. ولی از این کمپرسور می توان برای انواع مختلف صنایع گازی استفاده کرد.

ویژگی های مربوط به کمپرسور اسکرو

از اصلی ترین ویژگی های این کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد. این کمپرسور به دلیل کاربردهای مختلفی که در صنایع دارد، دارای ویژگی های خاص تری نیز است.

  • نبود نوسان در بیشترین فشار کاری
  • قطعات درگیر و تحت اصطکاک کمتر هستند و تعمیرات کمتری لازم است.
  • برخورداری از راندمان بالا به خاطر جریان یکنواخت
  •  فوندانسیون ساده به خاطر بودن نیروهای دارای تعادل
  • لرزش کمتر در هنگام کار کردن
  • متراکم کردن هوا به صورت مداوم مانع از برگشت هوا به کولر می شود.
  • کم تر شدن نشتی، به خاطر آب بندی کمتر محفظه کمپرسور اسکرو
  • نصب کمپرسور به صورت آسان و در کمترین زمان ممکن
  • توانایی انجام کار با بیشترین ظرفیت ممکن در زمان طولانی
کاربردهای کمپرسور

تفاوت کمپرسور و پیستونی

کمپرسور اسکرو در متراکم کردن هوا نقش دارد و در صنعت بیشتر از کمپرسورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این کمپرسور استفاده غیر صنعتی کمتری نسبت به دیگر کمپرسورها دارد. همچنین در صنایع مختلف تولیدی، حمل و نقل ریلی و دریایی، تاسیسات گازی و صنایع نظامی از کمپرسور اسکرو استفاده می‌کنند.

کاربرد کمپرسور پیستونی در صنایع کمتر است. این دستگاه ها در کارهایی مثل بسته‌بندی و تولید انواع بطری های نوشابه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در کارگاه های چوب، تعمیرگاه ها، کسب و کارها، کارهای نقاشی و …کاربرد دارد.

مزایا

این کمپرسور نسبت به کمپرسورهای دیگر دارای یک سری مزایا است که مهم ترین آن ها را در ادامه شرح می دهیم.

  • در مصرف انرژی حدود ۳۰ درصد بازدهی بیشتری دارد.
  •  صدا و لرزش کمپرسور اسکرو کمتر است.
  • میزان فضا اشغال شده توسط کمپرسور اسکرو کمتر است.
  • آگاهی از وضعیت متراکم سازی در این کمپرسور به راحتی انجام می شود.
  • توانایی کار کردن به صورت مداوم
  • خنک بودن هوای خروجی از کمپرسور اسکرو به دلیل وجود فن مستقل در آن و افتر کولر
خرید کمپرسور

خرید کمپرسور اسکرو

همانطور که گفته شد، کمپرسور اسکرو از انواع ماشین آلات مورد استفاده در صنایع نفت است و کاربردهای زیادی دارد. کار کردن از طریق حرکت دورانی دو دهانه نر و ماده اتفاق می‌افتد. از طریق این کار میزان فشار و دما بالا می‌رود و فشار مورد نیاز دستگاه را تولید می‌کند.

خیلی از شرکت ها و برندهای مختلف در عرضه و تولید انواع کمپرسورها فعالیت می‌کنند و با کیفیت ترین انواع مختلف کمپرسورها را تولید می‌کنند که یکی از آنها کمپرسور مفیدی است. با استفاده از این مقاله می توانیم قبل از خرید کمپرسور اسکرو اطلاعات لازم در رابطه با آن را به دست آورید و جزئیات مختلف این کمپرسور را با دیگر کمپرسورها بررسی کنید و بر اساس نیازی که دارید اقدام به خرید کنید.

منبع: havayar

تکنو ماشین 

سوالات متداول

  • کمپرسور اسکرو چه ویژگی هایی دارد؟

از جمله ویژگی این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: نبود نوسان در بیشترین فشار کاری، قطعات درگیر و تحت اصطکاک کمتر هستند و تعمیرات کمتری لازم است، برخورداری از راندمان بالا به خاطر جریان یکنواخت، فوندانسیون ساده به خاطر بودن نیروهای دارای تعادل، لرزش کمتر در هنگام کار کردن

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *