تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی

کمپرسور به دستگاه‌ هایی گفته می‌شود که برای متراکم سازی هوا مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسور با استفاده از انرژی مکانیکی، هوا را که از ترکیب گازهای مختلف و دارای حجم زیاد است، با سرعت و قدرت بسیار زیاد به درون خود می کشد. هوای متراکم شده از طریق کمپرسور می تواند انرژی لازم برای انواع صنایع را تهیه و تولید کند. کمپرسور ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از نظر ویژگی های فنی، قدرت و توانایی با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی می پردازیم.

کمپرسور اسکرو چیست؟

برای بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی، ابتدا باید بدانیم کمپرسور اسکرو چیست. کمپرسور اسکرو یکی از انواع ابزارآلات مورد استفاده در صنایع است که کاربردهای زیادی دارد. کمپرسور اسکرو به صورت حرکت دورانی در دو جهت مخالف کار می کند. این حرکت باعث می شود فشار و دما بالا رفته و از این طریق انرژی مورد نیاز دستگاه تولید شود.

از کمپرسور اسکرو در صنایع بزرگ استفاده می کنند. در طراحی آن از قطعه های کمتری استفاده شده و این دستگاه می‌تواند میزان فشار بیشتری را تحمل کند. به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنایع مختلف مرتبط با زندگی انسان دارد، سهم زیادی در ادامه فعالیت صنایع ایفا می کند.

توجه: جهت آشنایی بیشتر و یا خرید دستگاه کمپرسور  تنها کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

کمپرسور اسکرو

کاربرد کمپرسور اسکرو

کمپرسورها و انواع مختلف آن در زندگی روزمره ما تاثیرات بسیار زیادی دارند و هر لحظه در مکان های مختلف همچون خانه، ماشین، هواپیما و … دارای کاربردهای ساده یا پیچیده هستند. از کاربردهای کمپرسور اسکرو می‌توان به صنعت خودروسازی، صنایع هوایی و هواپیماسازی، صنایع الکترونیکی و صنایع شیمیایی اشاره کرد.

کمپرسور پیستونی چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی باید بدانیم کمپرسور پیستونی چیست. کمپرسور پیستونی از متداول ترین دستگاه های استفاده شده در صنایع کوچک است. به میزان ۲۵ تا ۱۰۰۰ میلی لیتر در کارگاه‌های صنعتی هوای فشرده تامین می کند. بیشترین فشاری که کمپرسور پیستونی تولید می کند نهایتاً ۱۲ بار است.

کمپرسور پیستونی

کاربرد کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی یکی از قدیمی ترین کمپرسورها به شمار می‌رود و برای فشار های بالا در صنایعی با مصارف کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً در مصارف صنعتی تولید بطری های نوشابه و یا آب معدنی ها استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای آن می توان به توانایی نصب در محیط های صنعتی که فضای کمی در اختیار دارند، اشاره کرد. همچنین این دستگاه از طریق لوله کشی می تواند به سیستم هوای مرکزی انرژی برساند و هوا را از انواع مختلف ناخالصی های موجود در آن جدا می کند.

هنگام انتخاب کمپرسور مناسب باید چه نکاتی رعایت شود!

برای بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی باید به یک سری عوامل توجه کنید:

  • توجه به شرایط ایمنی محل نصب و استفاده کمپرسور
  • ظرفیت کمپرسور در مقایسه با میزان هوا متراکم مورد نیاز
  • در نظر گرفتن زمان فعالیت و استراحت کمپرسور
  • توانایی کار کردن دستگاه‌های مختلف متراکم سازی هوا به طور همزمان
  • مد نظر قرار دادن میزان صدای تولید شده در کمپرسور و لرزش آن
  • گرفتن هزینه های مربوط به نصب سیستم و راه اندازی آن
  • آموزش درباره نگهداری کمپرسور و تعمیر آن در صورت بروز مشکل
  • برند کمپرسور که حتما معتبر باشد مانند برند کمپرسور مفیدی.

کمپرسور پیستونی یا کمپرسور اسکرو؟

اصلی ترین تفاوت کمپرسور پیستونی و اسکرو در نوع فشرده کردن هوایی است، که انجام می دهند. در کمپرسور اسکرو به صورت مارپیچی هوا فشرده می شود در حالی که در کمپرسور پیستونی از طریق میل لنگ، هدایت می شود. قیمت کمپرسورهای پیستونی پایین تر از کمپرسور اسکرو است.

در حالی که کمپرسور اسکرو هزینه کمی برای تامین، نیاز دارد. اسکرو توانایی بهره وری بهتری دارد و هزینه‌های ناشی از انجام فعالیت آن، نیز کمتر است.

کمپرسور اسکرو دمای پایینی دارد و از خنک کننده بهتری برخوردار است. همچنین کمپرسورهای اسکرو برای کارهای سنگین و صنایع بزرگ تر استفاده می شوند.

تفاوت کمپرسورهای پیستونی و اسکرو| خرید انواع کمپرسیور

تفاوت بین کمپرسور اسکرو و پیستونی

از اصلی ترین تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی می خواهیم مواردی را نام ببریم. که هنگام خرید می توانید بر اساس این تفاوت ها محصول مورد نظر خود را بررسی کنید و سپس برای خرید اقدام نمایید.

  • یکی از تفاوت های اصلی بین کمپرسور اسکرو و پیستونی نحوه متراکم کردن هوا است.
  • فشار کار کمپرسور پیستونی ۷ تا ۱۰ و فشار کار کمپرسور اسکرو ۷ تا ۱۳ بار است.
  • قیمت کمپرسور اسکرو ۹۵ تا ۹۵۰ میلیون و قیمت دستگاه کمپرسور پیستونی از ۸ تا ۸۰ میلیون است.
  • کمپرسور پیستونی در صنایع کوچک و کمپرسور اسکرو در صنایع بسیار بزرگ استفاده می شوند.
  • اجزا کمپرسور پیستونی به طور رفت و برگشتی و اجزای کمپرسور اسکرو مارپیچی است.
  • خرید کمپرسور پیستونی متوسط و مقرون به صرفه و هزینه خرید کمپرسور اسکرو گران‌قیمت و بالاتر است.
  • نگهداری از کمپرسور پیستونی ارزان‌تر از کمپرسور اسکرو است.
  • دمای کمپرسور پیستونی در حین انجام کار بالا و دمای کمپرسور اسکرو پایین است.
  • نگهداری کمپرسور پیستونی آسان تر از نگهداری کمپرسور اسکرو است.
  • کمپرسور پیستونی به صورت دائم توانایی انجام کار ندارد در حالی که کمپرسور اسکرو می‌تواند به طور دائم کار کند.
  • کمپرسور پیستونی در حجم هوای کم، فشار بالایی تحمل می کند، در حالی که کمپرسور اسکرو در حجم هوا بالا، فشار کمتری تحمل می کند.

نتیجه گیری

با بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی می توان گفت میزان تقاضا نقش مهمی در انتخاب آن ها دارد. به نوعی که اگر می خواهید در صنایع کوچک از کمپرسور استفاده کنید، کمپرسورهای پیستونی به شما پیشنهاد می شود. چرا که هزینه نگهداری آن و میزان ظرفیت کاری مناسب فعالیت های کوچکتر است.

اما اگر به دنبال کمپرسوری هستید که به صورت مداوم کار کند و فعالیت‌های سنگین زیادی را پاسخ دهد ،از کمپرسور اسکرو استفاده کنید چرا که میزان بهره‌وری بالاتری دارند.

با بررسی انواع مختلف جزئیات مربوط به کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو عنوان کردیم، می توانید در رابطه با تفاوت کمپرسور اسکرو با پیستونی فکر کرده و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید کنید.

سوالات متداول

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی چیست؟

از جمله تفاوت آن ها می توان موارد زیر را نام برد: فشار کار کمپرسور پیستونی ۷ تا ۱۰ و فشار کار کمپرسور اسکرو ۷ تا ۱۳ بار است. قیمت کمپرسور اسکرو ۹۵ تا ۹۵۰ میلیون و قیمت دستگاه کمپرسور پیستونی از ۸ تا ۸۰ میلیون است. کمپرسور پیستونی در صنایع کوچک و کمپرسور اسکرو در صنایع بسیار بزرگ استفاده می شود. اجزا کمپرسور پیستونی به طور  رفت و برگشتی و اجزای کمپرسور اسکرو مارپیچی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *