نمایشگاه فضایی مناسب، استثنایی و خارق العاده که در آن عرضه کنندگان و بازدید کنندگان میتوانند با فعالیتهای سازمان یافته و هماهنگ به مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند، نمایشگاه محل تماس مستقیم عرضه کنندگان و بازدید کنندگان است، نمایشگاه محل ارائه تفکرات جدید، مبادله اطلاعات، ارائه ابتکارات، اختراعات و ابداعات است.
در روزگاران باستان نمایشگاه را فستیوال یا جشنی میدانستند که در خلال آن مکانی جهت عرضه کالا یا خدمات فراهم می شد. در گذشته قدیم مردم در طول هفته یا در ایام ویژهای در مکان خاصی به انگیزه جشن یا مراسم مخصوصی دور هم جمع میشدند و به برپایی مهمانی و پایکوبی و برگزاری برخی آداب و رسوم میپرداختند و کالاهایی را که قصد فروش داشتند به همراه میآوردند. امروزه نمایشگاه از شکل ابتدایی آن خارج شده و محلی برای تحقیق و تفحص، تکامل، توسعه و دستیابی به منابع جدید عرضه کالا شده است.