کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا چیست؟ نکته های مهم خرید آن

به طور کلی کمپرسور هوا نوعی وسیله کاربردی است که با استفاده از انرژی پتانسیل، هوای فشرده را به سمت خروجی هدایت می کند. کمپرسورهای هوا در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند و از تجهیزات مختلفی برخوردارند. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کمپرسور هوا برای استفاده در ابزار بادی

کمپرسور در حقیقت به تامین هوای فشرده لازم برای ابزار بادی کمک می کند. از بهترین کمپرسورهای موجود در بازار می‌توان به کمپرسور مفیدی اشاره کرد. ابزار بادی باید دور از رطوبت و گرما نگهداری شود. چرا که رطوبت موجب ایجاد زنگ زدگی و آسیب دیدن دستگاه می شود. از طرفی استفاده از کمپرسور هوا برای قطعات داخلی ابزار بادی، موجب افزایش طول عمر دستگاه می شود. چرا که مراقبت از قطعات مکانیکی و جلوگیری از ورود گرد و غبار، راندمان دستگاه را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

بخش های مختلف سیستم کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور در حقیقت در انواع مختلفی مانند پیستونی و سانتریفیوژ تولید شده و دارای قطعات بسیاری می باشد. بخش های مختلف سیستم کمپرسور، شامل قطعاتی است که به بهبود عملکرد این دستگاه جهت تولید هوای فشرده کمک می کنند. همچنین از مهم ترین قطعات این دستگاه می توان به درایر، واحد مراقبت، فیلترها، آبگیر و… اشاره کرد.

بخش های مختلف کمپرسور هوا

  • لوله فلزی یا شیلنگ ویژه انتقال هوای فشرده

لوله های فلزی در حقیقت نیاز به مراقبت بالایی دارند چرا که انتقال هوای فشرده از طریق این ابزار انجام می شود. همچنین انتخاب ابعاد لوله ها باید به گونه ای باشد که از ایجاد نشتی و افت فشار جلوگیری شود. از طرفی اتصال لوله های فلزی و شیلنگ ها، با استفاده از کوپلینگ انجام شده و تاثیر بسزایی بر نحوه عملکرد کمپرسور هوا می گذارد.

  • واحد مراقبت کمپرسور هوا

وجود واحد مراقبت در سیستم کمپرسورهای بادی بسیار ضروری است چرا که موجب کاهش رطوبت و کنترل فشار می شود. همچنین واحد مراقبت از اجزا گوناگونی تشکیل شده و اغلب برای ابزار آلات بدون روغن، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فیلتر رطوبت

هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور، دارای رطوبت بالایی است که موجب آسیب رساندن به دستگاه می شود. وجود فیلتر رطوبت، به کنترل میزان رطوبت هوا کمک کرده و از ورود آن به مخزن دستگاه جلوگیری می کند. همچنین فیلتر رطوبت بهتر است به صورت مرتب تخلیه شود.

فیلتر رطوبت در کمپرسورها

  • واحد فشار شکن

هوای فشرده خروجی دستگاه در حقیقت باید دارای فشار مشخصی بوده و به صورت کنترل شده وارد ابزار بادی شود. همچنین تنظیم حجم ورودی هوای فشرده بر عهده واحد فشار شکن بوده و موجب افزایش راندمان کمپرسور هوا می شود.  

  • واحد روغن

وظیفه واحد روغن در واقع تزریق روغن به ابزار بادی بوده و میزان خوردگی و اصطکاک قطعات را به خوبی کاهش می دهد. به عبارتی دیگر ابزار بادی، در صورت عدم وجود روان کننده باعث ایجاد فرسودگی می شوند. از طرفی تزریق روغن به گونه ای است که روغن داخل مخزن اصلی دستگاه ریخته شده و موجب حرکت هوای فشرده داخل لوله ها می شود.

ماشین ها و ابزارهای بادی

ماشین ها و ابزارهای بادی برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرند و متناسب با ویژگی های مورد نیاز مصرف کننده انتخاب می شوند. همچنین از مهم ترین ابزار بادی می توان به پیچ گوشتی، مهره پرچ کن، منگنه، دریل، اره فلکه، باد پاش، چسب زن و… اشاره کرد.

دستگاه کمپرسور هوا مولد هوای فشرده و ذخیره کننده‌ آن

به منظور داشتن حجم مناسبی از هوای فشرده، باید فضای ذخیره کننده یا گنجایش دستگاه را متناسب با میزان مصرف خود انتخاب کنید. به عبارتی دیگر کمپرسورهایی که متناسب با گنجایش هوای فشرده انتخاب می شوند، دارای استهلاک کمتری هستند. رطوبت هوا هنگام ذخیره سازی، وارد مخزن دستگاه شده و به تولید هوای فشرده نیز کمک می کند.

موتور کمپرسور هوا

 چگونگی عملکرد کمپرسور هوا

نحوه عملکرد کمپرسور هوا به گونه ای است که هوا به سمت مخزن داخلی هدایت شده و پس از فشرده سازی، به ایجاد نیروی مورد نیاز کمک می کند. همچنین کمپرسور هوا شامل نوعی پمپ هواساز است که به انتقال هوا از یک محیط به محیط دیگر کمک می کند. از طرفی کمپرسورها دارای مخازن ذخیره هوا بوده و عملکرد آنها اغلب وابسته به این نوع مخازن می باشد.

کمپرسورهای موجود در بازار

  1. کمپرسور اسکرو: عملکرد این نوع کمپرسور به صورت دورانی بوده و با افزایش فشار و دما، موجب افزایش راندمان سیستم می شود.
  2. کمپرسور چرخنده: این مدل کمپرسور دارای دو نوع ثابت و متغیر است که اغلب برای دستگاه های تهویه خانگی، یخچال و پمپ گرما مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. کمپرسور بی صدا: کمپرسور بی صدا در حقیقت یکی از جدیدترین انواع کمپرسور هوا بوده و بر خلاف سایر دستگاه ها، با استفاده از مایعات کار می کند.
  4. کمپرسور پیستونی: یکی از بهترین انواع کمپرسورهای بادی، کمپرسور پیستونی است که دارای محبوبیت بالایی میان صنعتگران نیز می باشد.

نکاتی که قبل از خرید کمپرسور هوا باید بدانید

  1. سایز مخزن: سایز مخزن باید متناسب با حجم ذخیره سازی و فشار هوا انتخاب
  2. شود.
  3. قدرت موتور: قدرت موتور در حقیقت با توجه به مکان مورد نظر و جریان باد مشخص می شود.
  4. توان دستگاه: میزان توانایی موتور کمپرسور و مدت زمان کاری دستگاه، از مهم ترین نکاتی هستند که هنگام خرید باید به خوبی بررسی شوند.

عملکرد کمپرسورها

پلاک خوانی دستگاه کمپرسور هوا

پلاک خوانی کمپرسور هوا به گونه ای است که باید با توجه به پارامترهای موجود بر روی دستگاه بررسی شود. به عنوان مثال این نوع پارامترها عبارتند از:

Type: مدل دستگاه

Tank capacity: ظرفیت مخزن دستگاه

No.of cyli: تعداد سیلندرها

Pressure: فشار هوا متناسب با بار

RPM: دور موتور کمپرسور هوا در هر دقیقه

Motor power: قدرت موتور کمپرسور بر حسب کیلووات

Volt / Hz: ولتاژ و فرکانس دستگاه

KW: توان موتور کمپرسور به صورت اسب بخار

HP: توان موتور کمپرسور به صورت کیلووات

سرویس نگهداری کمپرسور هوا

سرویس و نگهداری کمپرسورها به صورت زیر می باشد:

– نگهداری از کمپرسورها در محیط مناسب

–  تعویض به موقع تجهیزات معیوب و فیلترها

– روغن کاری مناسب

– تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز کمپرسور

– تخلیه رطوبت اضافی موجود داخل مخزن

– لوله کشی مناسب

– استفاده از درایر، فیلتر و آبگیر باکیفیت به منظور حذف رطوبت هوا

کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد، نتیجه می گیریم، کمپرسور هوا یکی از پرمصرف ترین دستگاه ها در زمینه تولید هوای فشرده است که در انواع گوناگون صنعتی، بنزینی و دیزلی تولید می شود. همچنین این دستگاه برای مصارف خانگی و صنعتی بسیاری، با تجهیزات داخلی منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد. تکنو ماشین آماده ارائه انواع مختلفی از کمپرسورها به شما خریداران گرامی می‌باشد.

منابع: pneumatictips, engineeringchoice , quincycompressor 

سوالات متداول

1- کمپرسور هوا چیست؟

یک دستگاه است که می تواند هوای فشرده را به سمت خروجی هدایت کند. از کمپرسورها در صنایع گوناگون استفاده می کنند. در واقع عملکرد کمپرسورها به این صورت است که هوا را به داخل هدایت کرده و بعد از فشرده سازی، نیروی مورد نیاز را فراهم می کند.

2- چه نوع کمپرسورهایی در بازار وجود دارند؟

انواع مختلفی از کمپرسورها همچون کمپرسور بی صدا، کمپرسور پیستونی، کمپرسور چرخنده و کمپرسور اسکرو در بازار یافت می شوند و شما می توانند هر کدام را که نیاز داشتید تهیه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *