تفاوت مکنده و جاروبرقی

تفاوت های مکنده و جاروبرقی خانگی، بررسی اجزای مکنده

معمولاً مکنده صنعتی و جارو برقی از لحاظ کارکرد شباهت زیادی به یکدیگر دارند. اما قسمت‌های مختلف هر یک از این دستگاه‌ها و ابزار مورد استفاده در تولید آن ها متفاوت از یکدیگر هستند. نوع پمپ مکش، منبع تغذیه، فیلتراسیون، ظرفیت مخزن و جنس بدنه در هر کدام از این دو متفاوت است. در ادامه این مقاله درباره تفاوت مکنده و جاروبرقی صحبت می کنیم و اجزای مختلف مکنده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت مکنده و جاروبرقی

معمولاً از مکنده‌ها برای جمع‌ آوری آلاینده‌های صنعتی استفاده می‌کنند. اما حجم مکش مورد استفاده در تولید آن به قدری زیاد است که می‌تواند با سرعت بسیار زیاد مواد را جابجا کند. به همین دلیل برای انتقال و جمع‌آوری محصولاتی که جا‌ به‌ جایی آن برای نیروی کار بسیار زمان بر است؛ استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای پر کردن خشکبار و حبوبات در کیسه‌های مخصوص بسته‌بندی مورد استفاده قرار می گیرند. اما جاروبرقی‌های خانگی فقط توانایی جمع‌آوری زباله و گرد و غبار را دارند و کاربرد دیگری ندارند. همچنین قدرت مکش به کار رفته در جاروبرقی نسبت به مکنده صنعتی بسیار کمتر است.

جاروبرقی و تفاوت آن با دستگاه مکنده

تفاوت مکنده با هواکش

هواکش وظیفه جابجایی هوا را برعهده دارد در حالی که وظیفه مکنده صنعتی جابجایی هوا نیست؛ بلکه موادی را انتقال می‌دهد که از هوا بسیار سنگین‌تر هستند و به همین دلیل ساختار این دو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. ذرات سنگینی که مکنده جابجا می‌کند؛ به طور مستقیم با پروانه مکنده تماس دارند و به همین دلیل نیز پروانه دستگاه و طراحی آن اهمیت زیادی دارد. اگر پروانه موجود در مکنده جابجا شود یا آسیب ببیند، معمولاً مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و میزان فشار موتور، زیاد می‌شود؛ همچنین صدای دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده مکنده

حال که به تفاوت مکنده و جاروبرقی پی بردید باید از اجزای مختلف مکنده نیز آگاه شوید. مکنده‌ها از بخش های مختلف تشکیل شده‌اند که با شناخت هر کدام از آن‌ها به راحتی می‌توان مشکلات موجود در دستگاه را شناسایی کرد و نسبت به برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام داد؛ تا میزان کارایی دستگاه به حداکثر برسد. پمپ مکش، فیلتر و مخزن از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده مکنده هستند.

  • پمپ مکش دستگاه مکنده

پمپ وکیوم به عنوان اصلی‌ترین بخش مکنده شناخته می‌شود و سرعت و توانایی مکش را تامین می‌کند. اگر مکنده از نظر عملکردی دچار اختلال شود، به خاطر مشکل در پمپ است و باید پمپ مکش یا موتور آن مورد بررسی قرار بگیرد.

  • فیلتر دستگاه مکنده

همانطور که جاروبرقی‌ها بدون فیلتر کارایی خاصی ندارند، دستگاه مکنده هم بدون سیستم فیلتراسیون کاربردی نخواهد داشت. چرا که در صورت نداشتن فیلتر، گرد و غبار همراه هوا به محیط برمی‌گردد و اصلی ترین نقش فیلتر دستگاه نیز همین است.

  • مخزن دستگاه مکنده

گرد و غبار و آلودگی‌های جمع شده از محیط در مخزن دستگاه جمع آوری می‌شوند. به همین دلیل میزان مقاومت مخزن باید زیاد باشد تا در هنگام جابجایی برای تخلیه زباله ها دچار آسیب نشود. جنس مخزن و سهولت در خارج کردن آن یکی از مواردی است که باید به آن دقت کرد. جنس مخزن باید طوری باشد که در برابر مواد سایشی و خورنده از مقاومت کافی برخوردار باشد.

کاربرد دستگاه مکنده در کارگاه های مختلفاندازه‌گیری قدرت دستگاه مکنده

واحد اندازه‌گیری قدرت مکنده بر اساس میزان ظرفیت هوای انتقالی در واحد زمان است و واحد‌های اصلی آن، مکعب بر دقیقه یا متر مکعب بر دقیقه است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت مکنده و جاروبرقی در میزان قدرت این دو است که با یکدیگر فرق دارد.

اندازه‌گیری حجم مکش دستگاه مکنده

حجم مکش را با استفاده از باد سنج اندازه‌گیری می‌کنند. این کار با استفاده از پروانه‌های کوچک در قسمت دسته انجام می‌گیرد. استفاده از پر‌وانه ها باید مانع از جریان هوا در دستگاه شود و میزان سرعت هوای عبوری به حجم مکش را اندازه بگیرد. باد سنج لیزری مادون قرمز، باد سنج فراصوتی یا آلتراسونیک، باد سنج لیزری دوپلر و باد سنج حرارتی برای اندازه‌گیری حجم مکش مکنده صنعتی کاربرد دارد. اما تفاوت اصلی در مکانیسم عملکرد آن‌ها است.

سخن آخر

در این مقاله درباره تفاوت مکنده و جاروبرقی صحبت کردیم. همچنین تفاوت مکنده با هواکش‌های معمولی را مورد بررسی قرار دادیم. اجزای تشکیل دهنده مکنده را نام برده و درباره هر یک به توضیح پرداختیم. همچنین اندازه‌گیری قدرت مکنده و حجم مکش را بیان کردیم. بنابراین با مطالعه این مقاله با تفاوت مکنده و جارو برقی به خوبی آشنا شدید.

منبع: grammar

تکنوماشین

سوالات متداول

  • آیا جاروبرقی همان مکنده است؟

در جواب باید گفت خیر. مکنده با جاروبرقی فرق می کند. معمولاً از مکنده‌ها برای جمع‌ آوری آلاینده‌های صنعتی استفاده می‌کنند. اما حجم مکش مورد استفاده در تولید آن به قدری زیاد است که می‌تواند با سرعت بسیار زیاد مواد را جابجا کند. اما جاروبرقی‌های خانگی فقط توانایی جمع‌آوری زباله و گرد و غبار را دارند و کاربرد دیگری ندارند. همچنین قدرت مکش به کار رفته در جاروبرقی نسبت به مکنده صنعتی بسیار کمتر است.

  • اجزای مختلف مکنده چیست؟

مکنده اجزای مختلفی همچون پمپ مکش، فیلتر، مخزن و غیره دارد که هر کدام عملکرد ویژه ای بر عهده دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *