تفاوت دستگاه گندگی با کف رنده

تفاوت دستگاه گندگی با کف رنده

دستگاه‌ها و ابزار‌های مختلف صنعتی در دنیای امروز به راحتی یافت می‌شوند و در دسترس هستند. هر کسب‌و‌کاری قطعا ابزار‌ها و دستگاه‌های خاص خودشان را دارند، اما بعضی دستگاه‌ها بین این‌ها مشترک هستند و پیش نیاز کار به حساب می‌آیند. هدف از این مقاله این است که درمورد تفاوت دستگاه گندگی با کف‌ رنده اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

دستگاه گندگی و کف رنده دو مورد از ابزار‌های مهم در صنعت چوب و نجاری هستند. این دو ابزار کاربرد‌های تقریبا یکسانی دارند و برای یک کار مشخص شده استفاده می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب بیشتری را در مورد تفاوت دستگاه گندگی با کف‌رنده و مقایسه آن دو، در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی دستگاه گندگی

دستگاه گندگی یکی از ابزارآلات مهم در صنایع چوب است که در هر کارگاه چوب‌بری و چوب‌سازی به چشم می‌خورد. این دستگاه یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌ها بین اره میزی، اره فلکه و اره سه‌کاره است. چرا‌ که کار با این دستگاه بسیار ساده است و فقط نیازمند تنظیمات اولیه می‌باشد. بعد از آن شما با خیال راحت، بدون کوچک‌ترین ایراد، می‌توانید منتظر نتیجه کارهای خود باشید. این دستگاه بعد از تنظیم درست، فقط به چوب نیاز دارد؛ چون خودش به طور خودکار عملیات رنده کردن چوب را انجام می‌دهد.

مرحله تراش دادن چوب شامل سه پروسه است که توضیح خواهیم داد تا به تفاوت دستگاه گندگی با کف‌رنده پی ببرید. معمولا استفاده از این دستگاه برای تراش دادن چوب در مرحله آخر است. ابتدا ساکن چوب‌ها با استفاده از رنده میزی، یک دست می‌شوند و در مرحله دوم چوب‌ها را با اره نواری در اندازه‌های دلخواه، برش می‌زنیم.

 در مرحله آخر با کمک گندگی، چوبی که بریده شده را به صورت یکنواخت تراش می‌دهیم. عملکرد مشابه این دستگاه با کف رنده، شاید این سوال را برایتان بوجود آورده باشد که تفاوت دستگاه گندگی با کف‌رنده چیست؟ در ادامه به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

دستگاه گندگی بخش‌های مختلفی دارد و مثل اره سه‌کاره و اره فلکه به مدل‌های سه‌فاز و تک‌فاز تقسیم می‌شود که قطع به یقین، مدل سه‌فاز قدرت و سرعت بیشتری نسبت به تک‌فاز دارد.

تفاوت دستگاه گندگی| خرید ماشین های صنعتی

کاربرد دستگاه گندگی

همانطور که متوجه شدید گندگی، یک دستگاه برای رندیدن چوب است و برای مربع کردن لبه چوب از آن استفاده می‌شود. در بعضی مواقع چوب‌ها بیش از حد، بزرگ و قناس هستند و باید برای صاف کردن آن‌ها از این دستگاه استفاده کرد. قبلا به این دستگاه گنده‌گیر هم می‌گفتند، ولی الان به اسم گندگی آن را می‌شناسند. این دستگاه در حین رنده کردن چوب، به نیروی انسان برای به حرکت درآوردن چوب نیازی ندارد و خود دستگاه این کار را انجام می‌دهد.

همانطور که قبلا گفتیم رنده کردن چوب و الوار در مرحله آخر قرار می‌گیرد و یک پروسه‌ای قبل از آن باید طی شود. این دستگاه از نظر سیستم کاربری به دو نوع اتوماتیک و دستی تقسیم می‌شود. کاربرد گندگی این است که قطعات چوبی را که ناصافی و برآمدگی و فرو‌رفتگی‌های طبیعی دارند یکسان و یک‌دست می‌کند. با دانستن این اطلاعات تفاوت دستگاه گندگی با کف‌ رنده مشخص می‌شود.

خرید ابزارآلات صنعتی

معرفی کف‌رنده

یکی از کاربرد‌های دستگاه کف رنده این است که قبل از رنده کردن چوب، کناره‌های چوب را زاویه قائم می‌کنیم. با دانستن کاربرد‌های کف‌رنده، تفاوت دستگاه گندگی با کف‌ رنده برایتان آسان‌تر خواهد شد. کاربرد‌های عمده این دستگاه شامل :

  • صاف و مرتب کردن سطح چوب
  • گونیا کردن لبه های چوب: یکی از مراحلی است که باید زاویه گونیا شده را بعد از اتمام، محکم به فنس فشار دهید و قطعه را در جهت کارتر حرکت دهید. دست خود را از تیغه‌ها دور کنید و این مرحله را چندین بار تکرار کنید تا گوشه‌های کار به صورت قائم در‌بیاید.
  • صاف کردن قسمت های برآمده چوب
  • عوض کردن زاویه فنس: زاویه فنس دستگاه به ‌صورت اریب تا ۴۵ درجه امکان‌پذیر است و این قابلیت را برای اتصال فارسی فراهم می‌کند.
  • صاف و مرتب کردن سطح چوب های گود

تفاوت میان کف‌رنده و گندگی

پس از بررسی هرکدام از کاربرد‌ها و عملکرد‌های دستگاه‌های کف‌رنده و گندگی می خواهیم به تفاوت دستگاه گندگی و کف‌رنده اشاره کنیم. این را در نظر داشته باشید که مقایسه کردن آن‌ها عملا کار درستی نیست؛ به این دلیل که هرکدام علی رغم اینکه کارشان رنده کردن چوب است، اما ویژگی‌هایی دارند که فقط مختص به خودشان است و به نوعی آن‌ها را منحصر‌به‌فرد می‌کند. اما می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را بیان کرد. تفاوت دستگاه گندگی و کف‌رنده به شرح زیر می‌باشد:

  • سرعت عمل رنده کردن چوب و الوار در گندگی، خیلی بیشتر از کف رنده نجاری است.
  • مقدار تراشیدن چوب در گندگی بیشتر از کف رنده است.
  • ریسک استفاده از گندگی، کمتر از رنده رومیزی است.
  • برای کارکردن با گندگی، احتیاجی به دانش قبلی یا تجربه زیاد نیست.
  • در رنده، قسمت توپی شکل در پایین است ولی در گندگی بالا قرار دارد.

توجه: برای خرید دستگاه گندگی یا کف رنده می توانید روی لینک کلیک کنید و یا از طرق چت واتساپ با تیم فروش ما ارتباط بگیرید تا آنها به شما در خریدتان کمک کنند.

نتیجه‌گیری؛ تفاوت دستگاه گندگی و کف‌رنده

 با دانستن تفاوت دستگاه گندگی و کف‌رنده، نه مقایسه آن‌ها، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام یک بیشتر به درد کسب‌و‌کار شما می‌خورد. شاید با دیدن دستگاه‌ها یا خواندن مطالب فکر کنید آن‌ها ابزار‌های ضروری کار نیستند و فقط تک بعدی عمل می‌کنند، اما نکته حائز اهمیت این است که بعد از خرید و با راه‌اندازی آن متوجه می‌شوید که چقدر کاربردی است. امیدوارم مطالب مفید واقع شود. 

چنانچه سوالی داشتید می توانید آن را برایمان کامنت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی که در سایت قرار داده ایم با کارشناسان تکنوماشین تماس بگیرید و جویای سوال هایتان شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *