مکنده گرد و غبار نجاری

ویژگی های مکنده گرد و غبار نجاری

معمولاً حجم گرد و غبار تولید شده در کارگاه نجاری و مجموعه‌های تولیدی صنایع چوب بسیار زیاد است. وجود براده‌های چوب و خاک اره از چالش‌های مهم کارگاه‌های نجاری است که داخل ماشین‌آلات دیگر گیر می‌کند و در کارکرد آن‌ها اختلال به وجود می‌آورد و حتی در برخی از موارد ممکن است باعث آسیب به دستگاه ها شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه مکنده گرد و غبار نجاری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این دستگاه در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه عملکرد دستگاه مکنده

مکنده‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند. علاوه بر اینکه قدرت و حجم مکش متفاوتی دارند، در مدل‌های مرکزی، صنعتی، تک قلو، دوقلو و… تولید می‌شوند. هنگام خرید، این دستگاه ها را، متناسب با نیاز کارگاه نجاری، تعداد دستگاه‌های مورد استفاده، حجم تولید زباله و… انتخاب می‌کنند. مکنده در کارگاه‌های نجاری با استفاده از یک لوله به دستگاه برش یا رنده کاری متصل شده و به وسیله مکش قوی جریان هوا، می تواند ضایعات و خاک اره را به طور کامل جمع‌آوری کند.

مکنده در کارگاه نجاریاجزای دستگاه مکنده نجاری

دستگاه مکنده مورد استفاده در نجاری از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که شامل بدنه دستگاه، موتور دستگاه، کرم پاک‌کننده فیلتر‌ها، سیستم فیلتر دستگاه، سیستم جمع‌آوری و دفع گرد و غبار و… می شود. با توجه به اینکه در ساخت مکنده‌های نجاری از موتور توربینی مخصوص استفاده می کنند، عمر آن نسبت به بقیه دستگاه‌های برقی بیشتر است.

نکته دیگری که در ساخت مکنده اهمیت دارد، بدنه فولادی آن است. حتی برخی از دستگاه‌ها، از بدنه ضد انفجار ساخته می‌شوند و به استیل ضد زنگ مجهز هستند. فیلتر از مهم ترین اجزای مکنده است و معمولاً در انواع مختلفی مثل جداکننده‌های اینرسی، فیلتر‌های پارچه‌ای، اسکراب‌های مرطوب و رسوب گر‌های الکترو استاتیک تولید می‌شوند.

راهنمای خرید مکنده مناسب

این دستگاه در مدل‌های مختلف داخل سالنی، صنعتی، مرکزی، تک قلو، دوقلو، چندقلو و… به تولید می‌رسد که در هنگام خرید، نوع مکنده اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید دستگاه به اندازه کارگاه، جنس بدنه دستگاه مکنده، قطر لوله جمع ‌آوری ذرات، حجم کیسه‌های مکنده، نوع براده و گرد و غباری که تصمیم به جمع‌آوری آن دارید، حجم و قدرت مکش، سرعت مکش دستگاه، مخزن دستگاه که می‌تواند برزنتی یا پارچه‌ای باشد و… توجه کنید تا یک دستگاه مناسب بخرید. همچنین بر اساس هر کدام از این موارد هزینه ی خرید را برآورد کنید.

مزایای استفاده از مکنده گرد و غبار نجاری

معمولاً استفاده از این مکنده برای محیط‌های کارگاهی بزرگ یا کوچک بسیار ضروری است. در صورت نبود مکنده ،ذرات گرد و غبار حاصل از کار با ماشین آلات نجاری برای سلامت افراد خطرناک خواهد بود و می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. همچنین وجود گرد و خاک در درز ابزار نجاری می‌تواند باعث آسیب به دستگاه‌ها شده و کیفیت کار را کاهش دهد.

از مزایای دیگر استفاده از مکنده گرد و غبار نجاری، می توان به حمل و نقل آسان انواع براده‌های چوب برای بازیافت آن‌ها با سرعت و به آسانی اشاره کرد. تمیز کردن مواد زائد از محیط قبل از انباشته شدن گرد و خاک، به وسیله مکنده، می تواند مانع از مشکلات تنفسی و خرابی دستگاه‌ها شود.

قیمت خرید دستگاه مکنده

قیمت دستگاه مکنده گرد و غبار نجاری، بسته به تک قلو یا دوقلو بودن، قدرت موتور، برند و کشور سازنده، داشتن گارانتی، اندازه دستگاه، حجم مکش دستگاه، استفاده از برق تک فاز یا سه فاز و… متفاوت است. همچنین در بازار نیز قیمت این دستگاه‌ها، می‌تواند نسبت به یکدیگر متغیر باشند.

دستگاه مکنده سخن آخر

در این مقاله از تکنو ماشین درباره دستگاه مکنده گرد و غبار نجاری صحبت کردیم. استفاده از این دستگاه در صنعت چوب ایران رواج زیادی ندارد. اما در برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدی به دلیل داشتن نگرش حرفه‌ای، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. اما در کارگاه های کوچک و متوسط از دستگاه مکنده کمتر استفاده می کنند.

بر اساس راهنمای خرید‌ی که در مقاله گفتیم یک دستگاه متناسب با نیاز خودتان را خریداری کنید و از مزیت‌های بسیار زیاد آن برخوردار شوید. همچنین درباره اجزای تشکیل دهنده مکنده و قیمت آن نیز در مقاله صحبت کردیم که قبل از خرید می‌توانید از اطلاعات آن استفاده کنید.

منبع: woodsmith

تکنوماشین

سوالات متداول

  • نحوه عملکرد دستگاه مکنده چگونه است؟

این دستگاه ها دارای مخزن بوده و به وسیله ی یک لوله، گرد و خاک را از محیط اطراف پاک کرده و درون مخزن جمع آوری می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *