میزکار نجاری

هر آنچه یک نجار باید از میز کار نجاری و ساخت آن بداند!

میزکار نجاری در کنار سایر ابزار نجاری مانند مکنده، اره فلکه و … یکی از اصلی ترین و پایه ترین ابزار برای کارگاه نجاری می باشد و وجود آن الزامی و ضروری است. بدون میزکار نمی توان به راحتی اندازه گیری کرد و محصولات را برش داد. یک میز‌کار مناسب، دارای ابعاد و اندازه مناسبی است، که هم افراد به راحتی، دستگاه ها را بر روی آن قرار دهند و هم قطعات را به یکدیگر متصل کنند. به همین دلیل برای تهیه یک‌ میزکار خوب باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

موارد استفاده میزکار نجاری چیست؟

میزکار در صنعت نجاری کاربر بسیاری دارد. با کمک آن می توان قطعات را سرهم بندی کرد و آن ها را برش داد یا حتی اندازه گذاری کرد. همچنین اگر میز‌ کار دارای یک گیره باشد، دیگر نیازی نیست نگران تکان خوردن قطعات چوب هنگام کار با ماشین آلات نجاری باشید. زیرا گیره ها به خوبی آن ها را محکم می کنند. شما می توانید میز کار خود را بسازید و حتی با قرار دادن فضاهای کوچک یا بزرگ بر روی میز، یک جعبه ابزار هم ایجاد کنید‌.

میزکار نجاری از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

یک میزکار نجاری حرفه ای، باید دارای بخش هایی مثل کشو، پایه، صفحه ام دی اف و… باشد. همچنین میزها باید با توجه به نیاز افراد ساخته شوند. ممکن است که برخی از افراد کار برش زدن را بر عهده داشته باشند. از همین رو، میز آن ها نسبت به بقیه افراد بزرگتر و مقاوم تر است. برای ساخت یک میز کار اصلا به طی کردن راه های سخت نیاز نیست. زیرا تنها با چند قلم می توان یک میز حرفه ای و در عین حال ساده ساخت.

از آنجایی که میزها نسبت به کار افراد متفاوت هستند، بهتر است هر یک با توجه به نیاز آن ها تولید شوند. در کل یک میز نجاری خوب، باید مقاوم باشد و دارای بخش هایی مانند کشو و … باشند تا بتوان وسایل را در آن ها قرار داد.

میز نجاری و نکات آنابعاد میز نجاری چوبی

استاندارهایی برای میز نجاری چوبی وجود دارد. باید این میزها متناسب با بدن افراد ساخته شوند تا آن ها در هنگام کار بیش از حد خم نشوند. البته باید بیان کنیم که ابعاد میزکار چوبی متفاوت است. میزها با توجه به فضا و کارکرد تولید می شوند. در برخی از مواقع میزها برای کارگاه بیش از حد بزرگ یا کوچک هستند.

در کل بر اساس استاندارد بدن افراد، ارتفاع و ابعاد میزکار نجاری متفاوت است. حال می توان این اندازه ها را کم یا زیاد کرد. برای اینکه بتوانید یک میز نجاری چوبی استاندارد بسازید، کافی است که طول آن را ۱۱۰ تا ۲۴۰ بگیرید. ارتفاع آن هم از ۸۰ نباید کمتر باشد. زیرا میز بیش از حد کوتاه شده و باعث می شود تا افراد در هنگام کار خم شوند. همچنین اگر میز استاندارد نباشد به بدن افراد صدمه وارد می کند.

میز نجاری ثابت باشد یا متحرک؟

متحرک یا ثابت بودن میزکار، نسبت به سلیقه افراد متفاوت است. در واقع ممکن است برخی از افراد به یک میز چرخدار در کارگاه خود نیاز داشته باشند و عده ای دیگر، برای دقت بیشتر یک میز ثابت را بخواهند. در کل نمی توان در این رابطه شرح داد که میزکار نجاری باید ثابت باشد یا متحرک، زیرا هر فردی نسبت به نیاز خود آن ها را تهیه می کند. البته اگر می خواهید که کار برش یا ساخت قطعات با دقت بیشتری انجام گیرد، میزهای ثابت بهتر هستند.

شاید بتوان برای میزهای متحرک هم قفل درست کرد، اما باز هم ممکن است در هنگام استفاده کمی تکان بخورند و دقت را بهم بریزند. به همین دلیل برای دقت بیشتر در کار بهتر است از میزهای ثابت استفاده کنید.

چوب مناسب برای ساخت میز نجاری

هرچه چوب دوام بالاتری داشته باشد، برای میز کار مناسب تر است. چوب درخت افرا، بلوط و راش جزو دسته چوب هایی هستند که اکثر میزهای کار نجاری را با آن ها تولید می کنند. از آنجایی که ممکن است چوب ها در هنگام کار آسیب بینند، بهتر است که مقاوم و سخت باشد.

میزکار| پرکاربردترین وسیله نجاریقسمت های مختلف میز‌کار نجاری

چندین بار در بالا بیان شد که یک میزکار خوب، دارای بخش ها و قسمت های مختلفی است‌. این بخش ها باعث می شوند تا قطعات با دقت بیشتری نصب شوند یا حتی در برش آن ها خطایی رخ ندهد. برخی از قسمت های مهم که در یک میز‌ کار نجاری حرفه ای باید وجود داشته باشد، عبارت اند از:

گیره

گیره باعث می شود تا قطعات چوبی محکم شوند. با استفاده از آن ها، چوب در هنگام برش یا اتصال جا به جا نمی شود.

گیره رو میزی

معمولا بر روی برخی از میزهای نجاری حرفه ای، گیره هایی فلزی وجود دارد. آن ها علاوه بر اینکه فشار زیادی به چوب یا قطعه مد نظر وارد می کنند، همچنین باعث محکم تر شدن آن ها می شوند. این گیره ها نسبت به گیره های عادی محکم تر هستند و می توان چوب های ضخیم را به راحتی برش داد.

گیره موازی با گیره بغل

اگر می خواهید یک میزکار نجاری خوب و بدون مشکل داشته باشید، فراموش نکنید که گیره های موازی برای آن ها قرار دهید. ابن ‌گیره ها در کنار میزها قرار می گیرند و فشار را از بغل وارد می کنند. همچنین آن ها دهانه بیشتری نسبت به گیره معمولی و رو میزی دارند. همین موضوع هم باعث می شود تا چوب ها ضربه ای نبینند یا مشکلات دیگری مثل خراش به وجود نیاید. با کمک گیره های موازی یا گیره بغل می توان قطعات بزرگ با ضخامت زیاد را به راحتی برش داد یا متصل کرد.

ابزار نجاریگیره سر میز ‌کار

این‌ مدل گیره ها همانند اهرم عمل می کنند. دو گیره در پشت و جلو، یک گیره هم در قسمت کناری، به خوبی چوب ها را روی میز نگه می دارند. نکته ای که در خصوص این مدل گیره ها وجود دارد، این است که باید حتما بر روی میز متصل شوند. یعنی میزکار نجاری باید سوراخ هایی داشته باشد تا گیره در آن قرار گیرد.

سخن آخر

در این مقاله از تکنو ماشین تمام سعی خود را کردیم تا اطلاعات لازم درباره میزکار نجاری به همراه قسمت های مختلف آن را برای شما بازگو کنیم. اگر نیاز دارید درباره سایر ابزارهای موردنیاز در نجاری اطلاعات کسب کنید یا به فکر راه انداری کارگاه نجاری هستید؛ می توانید سایر مقاله های تکنوماشین را مطالعه کنید.

منابع: .thesprucecrafts , thespruce

تکنوماشین

سوالات متداول

1- میزکار نجاری باید از چه جنسی ساخته شود؟

به دلیل احتمال آسیب دیدگی زیاد، این میزها باید از جنس خوب و مقاومی ساخته شوند. به عنوان مثال چوب های افرا، بلوط و راش گزینه های مناسبی برای ساخت میزکار هستند.

2- قسمت های مختلف میزکار کدام است؟ 

میزکار از قسمت ها مختلفی تشکیل می شود. به عنوان مثال یک میز می تواند شامل گیره، گیره سر میزکار، گیره رومیزی، گیره موازی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *