تفاوت پرس برک با رول فرمینگ

در این مقاله قصد داریم بگوییم پرس برک و رول فرمینک چه هستند و چه کاربرد هایی دارند. و در ادامه این دو روش فرم دهی را با یکدیگر مقایسه کنیم. بنابراین برای در ادامه برای خواندن مقاله مقایسه پرس برک و رول فرمینگ با ما همراه باشید.

پرس برگ

پرس برک دستگاهی است که به جهت خم کاری در انواع ورق ها، صفحات در سایز های مختلف و مخصوصاً خم کاری صفحات فلزی استفاده می شود. دستگاه پرس با قرار دادن قطعه کار مورد نظر در میان یک عدد پانچ و قالبی که منطبق بر آن است، منجر به ایجاد خم های از قبل تعیین شده ای می شود. از پرس برک به صورت کلی در هر جایی از صنعت که نیاز به خم کاری به صورت متوالی و با دقت بر روی ورق های فلزی باشد، استفاده می شود. در این مطلب به مقایسه پرس برک و رول فرمینگ می پردازیم. برای مقایسه بهتر ابتدا هر کدام از این دستگاه ها را به صورت مجزا بررسی می کنیم و سپس به مقایسه، بیان کاربرد و ویژگی های هر یک می پردازیم.

کاربرد های پرس برک

کاربرد های پرس در تابلو سازی برای ساخت انواع تابلو برق، آسانسور سازی، ساخت کابینت فلزی، یخچال سازی، ساخت دکل، استفاده نیروگاه ها و شرکت های نفتی و گازی می باشد و بسیار پر کاربرد در بنگاه های خم کاری است.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه پرس برک

 دستگاه پرس برک از یک سیستم کنترل و فرمان، یک دستگاه سنبه، ماتریس، بدنه دستگاه پرس برک، سروو موتور ها، دو فک بالا و فک پایین تشکیل شده است.

ویژگی های مربوط به پرس برک از نوع مکانیکی

  • در مقایسه پرس برک و رول فرمینگ و دیگر دستگاه های مشابه، قیمت پرس برک پایین تر است.
  • دقت کار با این دستگاه پایین است، زیرا مرحله کشش ندارد و این باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود.
  • سرعت و بازدهی این دستگاه به نسبت دیگر مدل ها خیلی بیشتر است.
  • هزینه نگهداری بیشتر این مدل به نسبت دیگر مدل های این دستگاه.

ایمنی این دستگاه به نسبت دیگر مدل های این دستگاه، بسیار پایین است

ویژگی های پرس برک پنوماتیکی

  • قیمت پایین تر به نسبت نوع مکانیکی آن
  • طبق مقایسه پرس برک و رول فرمینگ، نوع پنوماتیک پرس برک از دقت پایین کار مانند نوع مکانیکی آن برخوردار است.
  • قدرت کافی برای خم کردن هر گونه ضخامتی را ندارد و بازه ضخامت های قابل خم دهی با این نوع از دستگاه بسیار پایین است.
  • هزینه نگهداری بالا
  • عدم کارایی خوب در محیط های مرطوب

خدمات پس از فروش نامناسب

رول فرمینگ

در ادامه مطلب مقایسه پرس برک و رول فرمینگ، به بررسی دستگاه رول فرمینگ می پردازیم. به فرآیندی که منجر به  فرم دادن و شکل دادن ورق هایی با ابعاد مختلف و از جنس فلزهایی مانند استیل، گالوانیزه، آهن، آلومینیوم و… شود، رول فرمینگ گفته می شود. این کار با بکارگیری قالب ها و انواع غلطک هایی که مخصوص فرم دهی استفاده می شوند و دیگر ابزار آلات خاص این کار که فیکس شده بر روی شافت با دروازه یا همچنین یاتاقان است، انجام می شود.

دستگاه رول فرمینگ برای فرم دهی ورق های فلزی ساخته شده است. برای مقایسه پرس برک و رول فرمینگ بهتر است چگونگی مکانیزم این دستگاه ها را هم بررسی کنیم. این دستگاه ایستگاه هایی دارد که غلطک های فولادی در آن قرار می گیرند و ورق با عبور کردن از این قسمت ها، فرم دهی می شود. غلطک ها باعث می شوند که ورق ها در این دستگاه حرکت کنند و موجب شکل گیری ورق و تبدیل شدن آن به پروفیل می شوند و این کار با وجود غلطک ها با سرعت بیشتری انجام می شود و استرس و فشار در یک ناحیه زیاد وارد نمی شود.

 با این فرآیند کیفیت فرم دهی بالا می رود. در مقایسه پرس برک و رول فرمینگ، رول فرمینگ یک روش حرفه ای تر و به روز تر به نسبت دیگر روش های سنتی است که برای خم کاری ورق ها استفاده می شود. یکی دیگر از عملیات هایی که با این دستگاه انجام می شود، عملیات پانچ کردن است. پانچ کردن باعث ایجاد شدن سوراخ یا برآمدگی بر روی قطعه مورد نظر می شود.

ویژگی های رول فرمینگ

  • در مقایسه پرس برک و رول فرمینگ می توان به این نکته ها اشاره کرد:

    • رول فرمینگ توانایی فرم دادن به همه نوع فلزات با قیمت مناسب و کیفیت بالا را دارد.
    • سرعت بالا
    • قابلیت های پرس کاری، جوشکاری، پانچ، قلاب زدن در یک دستگاه
    • کم شدن تنش وارد بر قطعات

مقایسه پرس برک و رول فرمینگ

در مقایسه پرس برک و رول فرمینگ  می توان به دقت بالای رول فرمینگ در مقابل دقت پایین پرس برک اشاره کرد. همچنین تنش وارده به قطعه در پرس برک زیاد و در رول فرمینگ کم است. کیفیت کار خروجی در رول فرمینگ بالا است و در پرس برک پایین است. سرعت رول فرمینگ بالا است و پرس برک سرعت پایینی دارد. ضخامت هایی که می تواند در رول فرمینگ شکل دهی شود، دارای بازه بیشتری نسبت به ضخامت هایی است پرس برک می تواند آن ها را شکل دهد. 

دستگاه رول فرمینگ دارای چندین قابلیت جوشکاری، پانچ، فرم دهی، قلاب زدن و… است ولی دستگاه پرس برک تنها قابلیت فرم دهی را دارد. در مقایسه پرس برک و رول فرمینگ، هزینه دستگاه رول فرمینگ از پرس پرک بیشتر است. دستگاه پرس برک بر خلاف رول فرمینگ در شرایط مرطوب، کارایی بسیار پایینی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری پرس برک بالاتر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *