ابزارآلات صنایع فلز

در این مقاله قصد داریم در رابطه با ابزارآلات صنایع فلز صحبت کنیم. و هر یک از آن ها را به شما معرفی کنیم. اگر سوالی در رابطه با هر یک از آنها دارید می توانید برای ما کامنت کنید.

ماشین آلات فلز

انواع مختلفی از ماشین آلات صنایع فلز با کاربرد های متفاوت وجود دارند؛ نظیر دستگاه های پرس برک، پرس ضربه ای، دستگاه رول کن و … که هدف از طراحی و ساخت این ماشین آلات صنایع فلز، اجرای اتوماسیون، افزایش سرعت و کیفیت در صنعت فلز می باشد.

ماشین آلات صنایع فلز

انواع ماشین آلات صنایع فلز

ماشین آلات صنایع فلز با توجه به کاربردی که دارند در انواع و اندازه های متفاوت طراحی و ساخته می شوند. در صنعت فلز دستگاه های متفاوت و زیادی وجود دارند که به کمک هر کدام می توان مرحله ای از یک پروژه را انجام داد و استفاده از مجموعه ای از این دستگاه ها برای تکمیل و به سر انجام رسانیدن یک پروژه الزامی می باشد؛ چرا که یک دستگاه می تواند مکمل دستگاه دیگر باشد.

دستگاه پرس برک

یکی از بارز ترین ویژگی انواع فلزات، انعطاف پذیر بودن آن ها است. به طوری که این انعطاف پذیری تضمین کننده خم شدن فلز ها قبل از خورد و شکسته شدن است. همین امر موجب شده است که بتوان به کمک ماشین آلات صنایع فلز، آن ها را در اندازه های متفاوت و شکل های مختلف حالت داد.

 از این رو، از یکی از ماشین آلات صنایع فلز به نام دستگاه پرس برک برای خم کردن ورقات فلزی استفاده می شود. یک دستگاه پرس برک از چندین اجزا از قبیل یک سیستم کنترل و فرمان، سنبه و ماتریس، فک بالا و فک پایین، بدنه دستگاه پرس برک و سروو موتور ها تشکیل شده است.

رول کن

دستگاه پرس ضربه ای

دستگاه پرس ضربه ای از جمله ماشین آلات صنایع فلز تکنو ماشین می باشد که توانایی فرم دادن به فلزات به شکل های خاص و برش و سوراخ کردن ورقه های فلزی را دارا می باشد. این دستگاه ضربه ای دارای مراحلی مثل تراشکاری، شکل دهی و سوراخ کردن فلزات توسط یک مته و شکل دادن با عمق کم می باشد. دستگاه پرس ضربه ای به پرس لنگی هم معروف می باشد. 

پرس ضربه ای در چهار مدل پرس دستی، پرس های مکانیکی، پرس های هیدرولیکی و پرس های پنوماتیکی در بازار ماشین آلات صنایع فلز موجود هستند، که هر کدام کارایی و کاربرد های متفاوتی دارند و با توجه به نوع کارکرد و کاربرد های آن ها، در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

رول کن

دستگاه رول کن

دستگاه رول کن از دیگر ماشین آلات صنایع فلز است که انواع مختلف ورق های فلزی را به شکل گرد یا مخروطی در می آورد. می توان آن را «ماشین خم کن رول»، «ماشین خم کن صفحه» یا «ماشین نورد» نامید.

انواع مختلفی از دستگاه های رول کن صفحه فلزی وجود دارد، شامل: دستگاه های چهار غلتکی و دستگاه های سه غلتکی.

از مزیت دستگاه های سه رول متغیر، قابلیت رول کردن در ضخامت ها و قطرهای زیاد سیلندرها می باشد.

هنگامی که به خرید دستگاه رول کن می اندیشید، شرکت های معروف ماشین آلات صنایع فلز نظیر تکنو ماشین در مورد طول کار غلتک، حداکثر ضخامت مواد، اندازه قطر رول بالایی و همچنین حداقل ضخامت مواد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می گذارند.

دستگاه CNC

دستگاه لیزرCNC

دستگاه   CNCتولید لیزر می‌تواند انواع مختلفی از لیزر را ایجاد کند. این لیزر ها با اسامی لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیو اکتیو و لیزر جامد شناخته شده اند. بیشترین استفاده از لیزر در ماشین آلات صنایع فلز، تنها از دو نوع لیزر گازی و لیزر جامد می باشد. دستگاه CNC جهت برش انواع فلزات و حتی متریال های غیر فلزی استفاده می شود. با یک دستگاه می توانید سفارشات خدمات لیزری معمولی و سفارشات فلزات تا 1.5 میلی متر را انجام دهید.

از مزایای استفاده از دستگاه CNC به دقت بسیار بالا در برش بدون ایجاد پلیسه در کار، ایجاد اشکال دلخواه، عدم سوختگی ناشی از برش، ضایعات کم متریال و … می توان اشاره کرد.

اره دیسکی

اره دیسکی آهن بر

اره دیسکی آهن بر یکی دیگر از ماشین آلات صنایع فلز محسوب می شود که از یک دیسک یا تیغه دندانه دار یا ساینده برای برش مواد مختلف از جمله ورقه های فلزی استفاده می کند. عمل برش با استفاده از یک حرکت چرخشی که به دور یک خرطومی می چرخد انجام می شود. اره های سوراخ دار و اره های حلقه ای نیز از حرکت چرخشی استفاده می کنند؛ اما با اره دایره ای متفاوت هستند.

همچنین یک دستگاه اره دیسکی آهن بر دارای تیغ های متنوع می باشد که می تواند به راحتی فلزات را برش دهد .

دستگاه برش پروفیل

دستگاه برش پروفیل

 در بین ماشین آلات صنایع فلز، از دستگاه برش پروفیل که مختص به برش پروفیل است می توان نام برد. در این دستگاه عمل برش به کمک تیغه انجام می شود. دستگاه اره پروفیل بر قابل حمل بوده و در پروژه های ساختمانی به وفور استفاده می شود.

اگر چه اره توان برش سطوح بتنی، فولادی، سیمانی و حتی آلیاژهای آلومینیومی را داراست؛ اما به دلیل مسئولیت اصلی آن که برش پروفیل است، در صورت استفاده در این موارد به مرور کُند شده و دیگر نمی تواند پروفیل را به خوبی برش دهد. در نتیجه برش ها را به اطراف پرتاب می کند که می تواند به اپراتور آسیب وارد کند.

دستگاه تراش

دستگاه تراش

تراش کاری قطعات فلزی از دیر باز در بین مردم رایج بوده است. در عمل تراش کاری، هدف، ساختن قطعه های دارای اشکال متفاوت است و به همین دلیل از ماشین آلات صنایع فلز استفاده می شود. یکی از این دستگاه ها، دستگاه تراش است که با چرخاندن و حرکت قطعه کار و نفوذ ابزار های خاص به آن، عملیات مختلفی هم چون روتراشی، کف تراشی، شیارزنی و … را اجرا می کند.           

در کار تراش کاری به کمک ابزار و وسایل مختص به تراش کاری که اصطلاحا ابزار های تراش هم نامیده می شوند، از روی قطعه فلزی براده های اضافی برداشته می شود.

دستگاه پرس هیدرولیک

از دستگاه پرس هیدرولیک به عنوان ماشین آلات صنایع فلز می توان برای بریدن، پانچ، فرم دهی، خم کاری و… ورقات فلزی و غیر فلزی استفاده کرد. نیروی مورد نیاز برای پرس کاری در این دستگاه از فشار روغن و یا فشار آب گرفته می شود. از انواع دستگاه پرس هیدرولیک می توان به پرس ایجاد لمینت، پرس دستی اهرمی، پرس سی فرم، پرس مونتاژ و پرس پاور اشاره کرد.

دستگاه گیوتین

دستگاه گیوتین

دستگاه گیوتین یا قیچی ورق بر یکی دیگر از ماشین آلات صنایع فلز می باشد که به کمک این دستگاه  ورقات فلزی را با ایجاد فشاری همزمان در تیغه های بالایی و پایینی به قطعات کوچک تر تبدیل می کنند. در هنگام انجام عمل برش، تیغه ها از یک طرف شروع به کار کرده و به آهستگی به سوی دیگر رفته و عمل برش را انجام می دهند که در طول این زمان، ورق فلزی توسط بخش نگهدارنده یا کارگیر نگهداری می شود تا فرآیند برش زنی تکمیل شود. دستگاه گیوتین با توجه به نوع کاربردش در اندازه های مختلف تولید می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *