راه اندازی کارگاه نجاری کاری بسیار پر هیجان و البته پر در آمد است. آماده کردن محیطی که در آن ابزارآلات موردنیاز شما وجود داشته و از ایمنی بالایی برخوددار باشد؛ ممکن است فرایندی طولانی به نظر برسد.  به همین دلیل باید تمام جوانب را در شروع کار در نظر بگیرید. قبل از راه اندازی یک کارگاه نجاری، باید بدانید که چه مقدار فضا برای کار نیاز دارید. دانستن این موضوع، پیش از شروع، به روند کار شما کمک خواهد کرد. مطمئنا کلی سوال در ذهن خود دارید که به دنبال پاسخ آن ها هستید. همراه ما باشید تا به پاسخ تمام سوالات خود برسید.

نکات لازم برای راه اندازی کارگاه نجاری

اگر بدون برنامه برای راه اندازی کارگاه اقدام کنید به احتمال زیاد با شکست روبه رو می شوید. راه اندازی مکانی که زمان زیادی از وقت خود را در آن می گذرانید و با وسایل و تجهیزات مختلف از جمله مکنده، اره فلکه و … سر و کار دارید، مسئله ی مهمی است که باید با برنامه ریزی جلو بروید. در ادامه نکاتی را ذکر می کنیم که حتما باید به آن ها دقت کافی داشته باشید.

  • فضای مورد نیاز برای کارگاه نجاری

اولین مسئله ای که در ساخت یک کارگاه با آن مواجه می شوید، بحث مکان کارگاه است. اینکه به چه مکانی با چه اندازه ای نیاز پیدا می کنید از جمله اولین سوالاتی است که باید به آن پاسخ دهید. اگر قصد راه اندازی کارگاه در خانه ی خود را دارید و در آپارتمان زندگی می کنید. باید به شما بگویم، راه اندازی کارگاه نجاری به دلیل سر و صدای زیادی که ایجاد می کند، در محیط آپارتمان اصلا مناسب نیست. چرا که برای سایر همسایه ها مزاحمت ایجاد می کند. اما اگر خانه ی ویلایی دارید؛ با آسودگی خاطر برای ایجاد کارگاه اقدام کنید. 

در ابتدای کار می توانید از فضاهای کوچک شروع کنید. به عنوان مثال برای راه اندازی یک کارگاه باید حداقل 6 متر فضا داشته باشید و به مرور آن را گسترش دهید. حتی اگر فکر می کنید، صدای وسایل، هنگام نجاری برای سایرین مزاحمت ایجاد می کند؛ می توانید فضای کارگاه را عایق کنید.

  • فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاریماشین و ابزارآلات نجاری

مطمئنا برای ایجاد یک کارگاه و فعالیت در آن، نیاز به وسایل و تجهیزات نجاری دارید. اگر تازه کار هستید و خیلی با لوازم و ابزارآلات نجاری آشنایی ندارید. به شما پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر از مقاله ی ابزارهای موردنیاز نجاری دیدن کنید. تجهیزات و ماشین آلات هر کارگاهی ممکن است بسته به حوزه کاری نجار متفاوت باشد. اما ماشین آلاتی مثل اره فلکه، کف رنده و اره میزی در هر کارگاهی وجود دارد. ابزارآلات و تجهیزات باید از کیفیت و طول عمر بالایی برخوددار باشد تا شما را به سوددهی بالایی برسانند. در ادامه این مقاله نیز به معرفی دستگاه هایی که برای کارگاه خانگی مناسب هستند می پردازیم.

  • طرح اولیه و نقشه راه اندازی کارگاه نجاری

نخستین کار در راه اندازی کارگاه نجاری که حتما باید مد نظر قرار دهید؛ این است که روند و گردش کار را مختل نکنید. یعنی یک روند مشخص ایجاد کنید، تا بتوانید از ماشین یا دستگاه به ماشین یا دستگاه دیگر، بدون هیچ دردسری حرکت کنید. راه ها و روش های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید چیدمان شما مناسب هست یا خیر تا روند کار را تسریع بخشید. مثلا اینکه دستگاه ها در فاصله ی کم یا زیاد از در ورودی، قرار بگیرند. 

باید در جریان کار، سازماندهی ابزارهای اصلی، مورد توجه زیادی قرار گیرد. اگر هنوز به این موضوع فکر نکرده اید، اشکالی ندارد. همان طور که مهارت های شما رشد می کنند، تصمیم می گیرید تا چیدمانی مناسب برای ابزارهای اصلی در کارگاه نجاری داشته باشید. اندازه میز کار خود را بر اساس فضا تعیین کنید. می توانید آن ها را مطابق با فضای موجود، با چوب هایی که در دسترس دارید، بسازید. همچنین با نصب کمدهای دیواری، هنگام راه اندازی کارگاه نجاری می توانید به ابزارهای کوچک، نظم خوبی بدهید.

  • برق کشی مناسب

یک کارگاه باید از لحاظ ایمنی وضعیت مناسبی داشته باشد. چرا که بسیاری از لوازم و تجهیزات در آن جا نگهداری شده و حتی شما، بیشتر زمان خود را در کارگاه می گذرانید. به همین دلیل باید یک سری اصول ایمنی و برق کشی را رعایت کنید.

1- اگر محیط کارگاه و سیم کشی آن قدیمی است، حتما به فکر بازسازی آن باشید.

2- از کلید و پریزهای صنعتی استاندارد استفاده کنید.

3- برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از آسیب دیدگی سیم ها، آن ها را به روکش مجهز کنید.

4- اگر ابزار و وسیله ای دچار آسیب شد به سرعت به فکر تعمیر آن ها باشید.

5- از کلید محافظ جان استفاده کنید.

  • برق کشی مناسب در کارگاه نجاریانبار تجهیزات و ابزار نجاری

ماشین آلات سنگین مانند کف رنده، اره میز بازویی یا میز برش، باید برای حفظ یکپارچی، ترتیب خاصی در کارگاه داشته باشند. برنامه ریزی یک محیط خاص برای نگهداری ماشین آلاتی که در بالا، به برخی از آنها اشاره کردیم و راه اندازی کارگاه نجاری بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال: برای دسترسی بهتر، ابزار آلات باید نزدیک میزکار قرار بگیرند. همچنین می توانید از ارگانایزرهای دیواری برای نگهداری برخی از وسیله ها استفاده کنید. سعی کنید از محیط به صورت بهینه استفاده کنید تا بتوانید در محیط کوچک، وسایل بیشتری قرار دهید.

  • داشتن نورکافی در محیط

از مهم ترین فاکتورهای اصلی در راه اندازی کارگاه نجاری داشتن وضعیت نوری مناسب است. داشتن نور کافی هنگام کار با دستگاه هایی چون کف رنده یا اره میزی و … نقش بسزایی در افزایش ایمنی کار دارد. بهترین انتخاب برای روشنایی، چراغ ‌های LED هستند. آن ها بسیار روشن‌تر بوده و در هزینه‌ های انرژی صرفه ‌جویی می‌کنند. رنگ گرم ‌تر (زردتر) بهترین گزینه برای این کار است.

شما می توانید برای داشتن نور کافی بالای سر میزها، لامپ و مهتابی نصب کنید یا میز کارتان را نزدیک پنجره قرار دهید تا از نور طبیعی استفاده کنید. به دلیل اینکه محل کار، خانه دوم شماست، باید شرایط لازم را برای راحتی و ایمنی خود فراهم کنید.

 

  • میز مونتاژ

یکی از اصلی ترین نیازهای یک کارگاه نجاری، یک میز است که در وسط مجموعه قرار می گیرد تا شما بتوانید ابزارهای دستی، پیچ و مهره ها، کف رنده و … برای دسترسی راحت تر و آسان تر روی آن قرار دهید. به این میز، میز مونتاژ نیز می گویند. لازم است ابزارهایی که بیشترین استفاده را دارند، در نزدیکی شما باشند. اقلامی که برای مونتاژ یا روی میز کار استفاده می شوند، باید در آن مناطق یا نزدیک به میز قرار گیرند. این کار، زمان شما را حفظ می کند. گیره ها نیز، برای سهولت استفاده، باید در دسترس و در نزدیکی میز کار شما واقع شوند. یک ایستگاه و منبع برق برای دریل ها، پمپ و دیگر ابزارهای متحرک نیاز است. همچنین بهتر است، در کنار میز مونتاژ، سطل های ذخیره سازی تعبیه شود. 

  • نگهداری چوب در کارگاه های نجاری

بهترین جا برای نگهداری چوب در کارگاه ها، نزدیک ورودی کارگاه یا نزدیک میزکار است. این مورد به افزایش بهره وری کار کمک شایانی می کند. مورد دیگر در مورد نگهداری قطعات چوب این است که قطعات ناتمام کار و قطعات خام چوب را در کابینت های مجزا نگهداری کنید.

  • نکات لازم برای راه اندازی کارگاه نجاریمیز پایان کار در سمت فضای باز باشد

از دیگر عوامل تاثیر گذار در راه اندازی کارگاه های نجاری این است که نکات ایمنی را با دقت رعایت کنید. برای مثال میزکار پایانی که کارهای رنگ آمیزی و سمباده زنی چوب ها و … روی آن انجام می شود، باید نزدیک در یا پنچره قرار گیرد. چرا که گردش هوا در محیط کارگاه اهمیت زیادی دارد. زیرا ممکن است بخارها، گازها و مواد براده ای که از آن ها ایجاد شده، برای سلامتی مضر باشند. بنابراین تهویه مناسب یکی از نکات مهم هنگام راه اندازی کارگاه نجاری است. در ضمن استفاده از ماسک می تواند نقش موثری در محافظت از سلامتی شما داشته باشد.

  • تهویه ی مناسب

تمیز کردن و جمع آوری گرد و غبار، از دیگر گزینه های مهمی است که باید در محیط کارگاه خود، به آن توجه کنید. حفظ یک فضای کاری تمیز و بدون شلوغی نه تنها مهم است، بلکه ایمن نیز خواهد بود. علاوه بر قرار دادن میز پایان کار در کنار پنجره بهتر است، برای کارگاه های کوچک تر، یک دستگاه فن با فیلتر هوا، برای حذف ذرات معلق، نصب شود.

این در حالی است که در کارگاه های بزرگ تر، استفاده از جاروبرقی و دستگاه های مکش صنعتی، ضرورت دارد تا بتواند تراشه های چوب و زباله های سنگین تر را از سطح کارگاه جمع آوری نماید. همچنین نصب فن های بزرگ صنعتی، به صورت دمنده و مکنده، می تواند در گردش هوای مناسب در کارگاه، موثر باشد.

  • قابلیت های جابجایی ابزار و وسایل موردنیاز

یکی از چالش های مهم در این صنعت جابجایی ماشین ها و دستگاه ها است. شاید شما بخواهید در لحظه ماشین ها و تجهیزات خود را جابجا کنید که در این صورت می توانید از تجهیزات چرخ دار که قابلیت جابجایی دارند استفاده کنید. اینگونه حمل وسایل برای شما آسان می شود.

  • سازمان دهی تجهیزات

استفاده از سازمان دهنده هایی مثل جعبه ابزار، میزکار، میز مونتاژ و گیره های نگهدارنده، قفسه ها، کابینت ها، پایه ها و … گزینه هایی عالی هستند تا مواد اولیه و وسایل در دست و پای شما نباشند. بنابراین حتما از آن ها استفاده کنید.

  • بررسی قدرت برق کارگاه شما

یکی از عوامل و فاکتور های اساسی در راه اندازی کارگاه نجاری این است، که شما باید قدرت برق برای هر کدام از تجهیزات کارگاه خود را تنظیم کنید. بعضی از ابزارآلات نیاز به جریان انرژی با ولتاژ بالاتری دارند در حالی که ابزارآلات کوچک تر با جریان انرژی 110 ولت به خوبی کار می کنند.

کارگاه های کوچک زیر زمینی

در رابطه با کارگاه های زیر زمینی باید مشکلات نشتی و رطوبت احتمالی آن را در نظر بگیریم. زیرا رطوبت، قاتل ماشین آلات سنگین است و باعث خرابی آن ها می شود. اغلب زیر زمین ها به دلیل اینکه روشنایی کافی ندارند، برای محیط کار چندان مناسب نیستند. به همین دلیل باید سعی کنید تا پنجره ها را بزرگتر کنید یا حتی یک درب ایجاد کنید تا روشنایی کافی به محیط شما برسد.

نجاری در کارگاه ها

چرا  از دستگاه‌های صنعتی نجاری در خانه نمی توان استفاده کرد؟

شما به سادگی می توانید در فضای خانه و پارکینگ ساختمان خود، کارگاه نجاری خانگی را راه اندازی نمایید. این در حالی است که نمی توان از دستگاه های صنعتی نجاری در چنین شرایطی استفاده نمود. سر و صدای تجهیزات و دستگاه های نجاری، حجم بالای ذرات گرد و غبار ایجاد شده توسط این دستگاه ها و نوع برق مصرفی آن ها، از جمله محدودیت هایی است که راه اندازی کارگاه نجاری با دستگاه های صنعتی را غیر ممکن می سازد.

چه دستگاهی برای کارگاه‌ نجاری خانگی مناسب است؟

اگر تصمیم دارید کارگاه نجاری خانگی را راه اندازی کنید، لازم است تا ابزارهای مناسب که در فضای محدود زیرزمین یا پارکینگ ساختمان کاربرد دارند را تهیه کنید. این ابزارها شامل:

  • استفاده از اره میزی

می توانید با اره میزی، برش های فارسی، طولی و عرضی را در چوب ایجاد کنید.

  • اره عمود بر در کارگاه نجاری

این یک ابزار قوی است که قابلیت برش های منحنی در انواع چوب ها مانند نئوپان و تخته سه لا را دارد. در واقع یک دستگاه همه کاره در یک کارگاه نجاری است.

  • اره مویی نجاری برقی

این ابزار در کارهای هنری، ظریف و با دقت بالا کاربرد دارد. برای تهیه کارهای معرق، می توان از این ابزار استفاده نمود.

  • استفاده از رنده دستی

هنگام کار با چوب، گاهی نیاز می شود تا قطعات کار چوبی، به سطحی صاف برسند. استفاده از رنده در سایزهای مختلف، در این خصوص، کاربرد دارد.

  • اورفرز دستی یا برقی

اگر می خواهید به لبه های کار، شکل داده یا شیار و سوراخ ایجاد نمایید، می توانید از این ابزار استفاده کنید.

  • استفاده از دریل برقی

از دیگر ابزارهایی که هنگام راه اندازی کارگاه نجاری به آن نیاز دارید، دریل برقی است که می تواند با سری های مختلف، مورد استفاده قرار گیرد.

هزینه ی راه اندازی کارگاه نجاریهزینه راه اندازی کارگاه  نجاری

بسته به نوع کار شما و هدفتان از راه اندازی کارگاه نجاری، هزینه ها متغیر خواهد بود. در ابتدا باید یک سری ابزارآلات که موردنیاز این حرفه است، را تهیه کنید و بعد کار خود را شروع کنید. 

درآمد حاصل از راه اندازی یک کارگاه نجاری، چقدر است؟

در صورتی که قصد دارید کارگاه نجاری خود را راه اندازی کنید، باید در نظر داشته باشید که صنایع چوب، از جمله مشاغل پر رونق است؛ که با ساده ترین ابزارها راه اندازی می شود. می توانید با دریافت آموزشی کامل در خصوص راه اندازی کارگاه نجاری، به درآمدی عالی برسید.

جمع بندی

در آخر باید گفت که عواملی در تاسیس کارگاه های نجاری دخیل است که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره کردیم. ما در تکنو ماشین به ارائه و توزیع انواع ماشین آلات و دستگاه های نجاری با بهترین قیمت و کیفیت برای شما مشتریان عزیز می پردازیم. برای مراجعه به سایت تکنوماشین و دیدن محصولات ما لطفا کلیک کنید.

سوالات متداول

هزینه راه اندازی کارگاه نجاری چقدر است؟

بسته به نوع کار و هدف شما از راه اندازی کارگاه نجاری، هزینه ها متغیر می باشد. در ابتدا شما باید یک سری ابزارآلات که موردنیاز این حرفه است را تهیه کرده سپس کار خود را شروع کنید.

منبع: upcyclethisdiythat  , sites.stedwards

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *