انواع گیره نجاری

آشنایی با انواع گیره نجاری و کاربرد آن ها

گیره در کنار اره فلکه، مکنده و … یکی از ابزارهای ضروری در عملیات نجاری است. همواره نقش این ابزار دست کم گرفته می شود. اما ساخت یک قطعه چوبی بدون استفاده از انواع گیره نجاری غیرممکن است. گیره ها، ابزارهای همه کاره ای هستند که به طور موقت، قطعات چوب را در جای خود محکم نگه می دارند. از این ابزار در کاربردهای مختلفی نظیر نجاری، ساخت مبلمان، جوشکاری و … استفاده می کنند. نوع گیره بر اساس اندازه و شکل قطعه و همچنین میزان فشار لازم تعیین می گردد. بنابراین بیایید نگاهی دقیق تر به انواع گیره ها بیندازیم.

گیره سی کلمپ

گیره سی کلمپ یکی از رایج ترین انواع گیره نجاری است. زمانی که بر روی یک قطعه باریک کار کرده و باید در نقاط مختلف فشار اعمال کنید، این گیره را نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال هنگامی که لمینت ها را به یک قطعه منحنی شکل (مانند لوله) می چسبانید؛ مورد استفاده قرار می گیرد. گیره های C، دارای انواع مختلفی هستند. از جمله: گیره C سندان دوبل، گیره C قفل کننده، گیره C رهاسازی سریع، گیره C دسترسی عمیق. همچنین روش های مختلفی برای استفاده از انواع گیره های C وجود دارد.

گیره سی کلمپ نجاری

گیره لوله ای یا تنگ لوله ای نجاری

گیره لوله ای یکی دیگر از انواع گیره نجاری است. همانطور که از نامش پیداست، این گیره ها به منظور استفاده در لوله ها طراحی شده اند. طول گیره، به طول لوله بستگی دارد. دهانه گیره نیز به راحتی قابل تنظیم است. معمولا برای استفاده کاربردی، به یک جفت گیره نیاز دارید.

ساختار تنگ نجاری

گیره لوله ای مشابه گیره ارسی است. اما به جای اینکه میله صاف فلزی داشته باشد؛ دارای یک محور گرد است. این بخش دور لوله مورد نظر چرخیده و بدین وسیله می توان آن را با پیچ محکم کرد. این ابزار را از جنس چدن با کوپلینگ چند دیسکی می سازند.

پیچ دستی نجاری

پیچ دستی نجاری از زمان های قدیم وجود داشته است. گیره های پیچ دستی را اغلب در فلزکاری استفاده می کنند. دهانه این گیره را به راحتی می توان تنظیم کرد. به همین دلیل متریال زاویه دار را به کمک این ابزار، به سادگی در جای خود محکم می کنند. از این رو آن ها برای تعمیر مبلمان عالی هستند. به واسطه این گیره می توانید سطوحی را که کاملا موازی نیستند، محکم کنید. گیره های پیچ دستی را از فولاد می سازند. بنابراین از استحکام و ماندگاری خوبی برخوردار هستند. اگرچه انواع چوبی آن ها نیز موجود است. از آن ها به عنوان گیره های ابزارساز نیز یاد می کنند. 

گیره موازی یا پارالل نجاری

این مدل از انواع گیره نجاری، برای پروژه هایی که چسب کاری های بزرگ و گسترده دارند، مناسب است. از لحاظ ساختاری، فک ها موازی هم قرار گرفته، ولی نسبت به میله 90 درجه، زاویه دارند. گیره های موازی به گیره های F بسیار شبیه هستند. زیرا در این گیره نیز یک میله کوتاه به سمت داخل می لغزد. از آنجایی که ظرفیت باز شدن بالایی دارند، برای ثابت کردن قطعات کار بر روی سطوح بزرگ نظیر میزها و درها به کار می روند.

گیره موازی | انواع گیره نجاریگیره اتوماتیک دستی

این مدل از انواع گیره نجاری، بسیار قوی و مفید است. گیره اتوماتیک برای بسته شدن، نیازی به پیچ ندارد. جهت تنظیم سر و دهانه گیره، یک ماشه در آن تعبیه شده است. با فشار دادن دوره ای ماشه، دو سوی دهانه گیره بسته می شود. یک دکمه یا اهرم، ماشه را کنترل می کند. از این رو به راحتی و به سرعت می توان گیره را آزاد کرد. این گیره به شما کمک می کند تا یک دست خود را برای نگه داشتن قطعه کار، آزاد کنید. بر همین اساس تنها با یک دست می توانید از گیره استفاده نمایید.

گیره انبری

گیره انبری مشابه گیره لباس و کوچک است. همچنین با فنر کششی کار می کند. بنابراین تنها با دو انگشت یک دست می توانید آن را کنترل کنید. استفاده از گیره انبری که یکی از گزینه های خوب از انواع گیره نجاری است؛ راهی سریع و آسان برای بستن دو قطعه به هم می باشد. البته فقط برای مواردی که فشار کم نیاز است، کاربرد دارد. این گیره را برای چسباندن دو تکه چوب کوچک و صاف به یکدیگر می توانید استفاده نمایید. دسته های گیره انبری با PVC پوشانده شده و امکان کار ایمن و راحت را فراهم می آورند. علاوه بر نجاری، در پروژه های مهره کاری و جواهرات جهت نگه داشتن سیم به کار می روند.

گیره انبری نجاریگیره ورق گیر

گیره ورق گیر که یکی از انواع گیره نجاری است؛ مشابه گیره قفلی می باشد. با این تفاوت که در قسمت دهانه (یا فک)، لبه مسطحی دارند. آن ها به طور خاص برای بستن ورقه های فلزی و مواد مشابه طراحی شده اند. سطح لبه این گیره بسیار گسترده است. به همین دلیل برای متریال عریض و انعطاف پذیر نظیر ورقه فلزی، کارکرد ایده آلی دارد. طراحی کمیاب گیره ورق گیر، برای فرآیندهای جوشکاری بسیار مفید است. این مدل گیره برای بستن ورقه فلزی، فلزکاری، کارهای سرعتی و کار با یک دست، کارآمد می باشد. از این گیره ها برای حمل ورقه ها نیز استفاده می کنند. یکی از انواع گیره ورق گیر، بغلگیر نجاری نام دارد. در ادامه به معرفی آن پرداختیم.

بغلگیر نجاری

بغلگیر نجاری خود نوعی گیره ورق گیر محسوب می شود. به واسطه آن می توانید ورق های بزرگ و سنگین را با دست و با حداقل تلاش حمل کنید. ورق گیر افقی را باید به صورت جفت استفاده کرد.

گیره های نجاری در کارگاهگیره گونیا نجاری

یکی دیگر از انواع گیره نجاری، گیره گونیا نام دارد. این گیره به شما کمک می کند تا دو تکه چوب را در موقعیتی خاص در کنار هم نگه دارید. دو سر پیچ در زوایای قائم نسبت به هم قرار گرفته و دو قسمت گیره دار نیز در زاویه قائم به هم می رسند. کل این ساختار در یک قاب تعبیه شده است. این گیره را در قطعات قالب گیری استفاده می کنند. بدین ترتیب می توان پیش از چسباندن، هماهنگی قطعات را با هم بررسی کرد. این ها همچنین برای قطعات کوچکی که در اثر میخ کاری از هم شکافته می شوند، بسیار مناسب هستند. گیره های گونیا قطعات کوچک را در جای خود نگه داشته و از باز شدن اتصالات چسبی جلوگیری می کنند. همچنین هنگام استفاده از تفنگ میخکوبی، انگشتان شما را در امان نگه می دارند.

سخن آخر

در این مقاله از تکنو ماشین به بررسی انواع گیره نجاری پرداختیم. اگر نیاز به آشنایی بیشتر با ابزارهای موردنیاز در نجاری و چگونگی راه اندازی کارگاه نجاری دارید می توانید سایر مقالات تکنوماشین را مطالعه کرده و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: ecplaza , ccohs

تکنوماشین

سوالات متداول

1- چرا باید از انواع گیره نجاری استفاده کنیم؟

بدون استفاده از گیره های نجاری نمی توان قطعات چوب را به درستی سر جای خود نگه داشت. بنابراین گیره های نجاری از ضروری ترین تجهیزات لازم برای نجاری و کارگاه ها هستند که حتما باید آن ها را تهیه کنید.

2- گیره های نجاری چند نوع هستند؟

این گیره ها انواع مختلفی دارند. در این مقاله به بررسی گیره های سی کلمپ، گیره لوله ای، گیره موازی، پیچ دستی، گیره انبری، گیره اتوماتیک دستی، گیره ورق گیر و گیره گونیا پرداختیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *