انواع دستگاه های نجاری

کار کردن با چوب و خلق اثر هنری، کار ساده ای نیست. در کنار این ها باید ظرافت کار به خوبی حفظ شود. در گذشته که امکانات و ابزار آلات مختلف وجود نداشت، کار نجارها بسیار سخت بود اما با گذشت زمان و تغییر نیاز بشر، ابزارهای مختلفی ساخته شد. در زمینه ی نجاری نیز دستگاه های متنوعی ساخته شد که کار را برای نجارها بسیار ساده کرد. همراه ما باشید تا شما را با انواع دستگاه های نجاری آشنا کنیم.

 انواع دستگاه های نجاری

تمام تلاش خود را می کنیم تا انواع دستگاه ها و ابزارهای لازم برای نجاری همچون دورکن، اره فلکه، گندگی و لبه چسبان را به شما معرفی کرده و کاربرد آن ها را ذکر کنیم.

دورکن چیست؟

دستگاه ها و ابزارآلات مختلفی در صنایع چوب وجود دارند تا متریال مد نظر ما را مانند چوب برش دهند که در این بین دور کن از پرطرفدارترین دستگاه های برش می باشد که در طرح و اندازه های مختلف تولید می گردد. دستگاه دورکن از انواع دستگاه های نجاری است که  از قابلیت های بسیاری برخوردار است که می توان به برش مستقیم و برش در زوایا اشاره کرد.

دستگاه دورکن

کاربرد دورکن

این دستگاه جزو ماشین آلات برش محسوب می شود و برای برش تخته ها و ورقه های چوبی از آن ها استفاده می کنند. با کمک دستگاه دورکن می توان برش های قوس دار با اشکال مختلف ایجاد نمود. در واقع برشکاری های ظریف مثل برشکاری MDF و PVC  با استفاده از این دستگاه انجام می گیرد.

اره فلکه چیست؟

اره فلکه یکی دیگر از انواع دستگاه های نجاری است که می تواند برش های عرضی، طولی و طرح هایی با خطوط منحنی روی انواع چوب با بالاترین دقت ایجاد کند. پس یکی از ابزارهای مهم کارگاه های صنعت چوب، اره فلکه است. در ادامه به معرفی کاربرد اره فلکه اشاره خواهیم کرد.

 

اره فلکه | ابزارهای نجاری

کاربرد اره فلکه

این دستگاه توانایی برش انواع چوب با قطرهای متفاوت را دارد و می تواند از چوب هایی با قطرهای نازک و کم، گرفته تا چوب ضخیم را برش دهد. دستگاه اره فلکه در انواع عمودی (ایستاده) و افقی وجود دارد.

مکنده چیست؟

دستگاه‌های مکنده یکی دیگر از انواع دستگاه های نجاری هستند که تهویه مطبوع را در محیط های صنعتی انجام می دهند. مکنده ها در انواع مختلفی ساخته شده و برای تخلیه و انتقال مواد کاربرد دارند. مکنده ها به عنوان دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی شناخته می شوند. از این دستگاه پر قدرت و عالی می توان در جمع آوری گرد و خاک، زباله، آب و هر چیز دیگری استفاده کرد. قدرت مکش مکنده ها با هم متفاوت است در ادامه به بررسی کاربرد مکنده ها می پردازیم.

کاربرد مکنده

مکنده ها در صنعت دارای کاربرد های مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • سطح صدای پایین
  • امکان جمع آوری مواد سمی و قابل اشتعال
  • بازدهی بسیار بالا
  • امکان جابجایی آسان
  • بکارگیری در تمیز کردن سیستم های الکتریکی مانند کیس کامپیوتر و سرورها
  • جمع آوری مواد حاصل از تراشکاری و برشکاری چوب و فلزات و ….

گندگی چیست؟

گندگی از دیگر انواع دستگاه های نجاری می باشد که اصلی ترین دستگاه مورد استفاده در صنعت چوب است. این دستگاه، عملیات رندیدن چوب را با سرعت و دقت بالا انجام می دهد. معمولا گندگی در مرحله ی آخر مربوط به ساخت یک قطعه چوبی  به کار می رود.

دستگاه گندگیکاربرد ماشین گندگی

ماشین گندگی دستگاهی پرکاربرد در نجاری است که الوارهای چوب را طبق اندازه ای که تنظیم کردیم تبدیل به چوب صاف   و یکنواخت می کند. این ابزار نجاری یک رنده قوی است که نیازی به اعمال فشار و نیروی کاربر ندارد.

لبه چسبان چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه لبه چسبان از انواع دستگاه های نجاری می باشد که از آن برای چسباندن نوارهای پلیمری استفاده می کنند. نوارهای چسبی و پلیمری را دور کار چوبی می زنند تا بتوانند مقاومت و زیبایی بیشتری به آن ها بدهند. کاربرد این دستگاه زمانی است که وقتی برشکاری صورت می گیرد؛ لبه های زبر و خشن به وجود می آیند که جلوه ی خوبی ندارد. دستگاه لبه چسبان باعث می شود تا با چسباندن این قطعات، آنها کنار یکدیگر بایستند و ظاهری زیبا را به وجود آورند. پس وظیفه دستگاه های لبه چسبان این است که نوار را به لبه قطعات بچسباند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *