اره مویی برقی

یکی از ابزارهای پرکاربرد در معرق کاری و نجاری، اره مویی برقی است. این اره ها با نیروی برق کار می کنند و از آن ها برای برش اشیای مختلف استفاده می شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد، استفاده از آن را بر اره مویی دستی ترجیح می دهند. علاوه بر این، به کمک این نوع اره ها می توان روی اشیایی با ضخامت بالا نیز برش ایجاد کرد. یکی از فاکتورهای موثر در کارایی اره مویی های برقی، توان آن ها بر اساس اسب بخار است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا اره مویی برقی برای معرق کاری مفید است؟

از این نوع اره مویی ها معمولاً در معرق کاری استفاده می کنند. اما نمی توان گفت ابزار اصلی به حساب می آیند. اره مویی های برقی نمی توانند ظرافت موردنیاز در معرق کاری را برآورده کنند. بسیاری از برش های ایجاد شده در معرق کاری نیاز به کنترل دقیق قطعه کار دارند که با اره مویی برقی قابل انجام نیست. با این وجود، از این اره ها به دلیل قدرت و صاف بودن برش، می توان برای مشبک های دو بعدی یا سه بعدی استفاده کرد.

فرایند کار با اره برقیتغییر دور در اره 

به طور کلی، این نوع اره ها به صورت 400 تا 1600 دور در دقیقه کار می کنند. هر چه دور موتور کمتر باشد، گشتاور یا همان قدرت برش اره نیز کاهش می یابد. تغییر دور موتور به کمک دیمر انجام می شود. دیمر در اره مویی های برقی به صورت سری با موتور قرار می گیرد. هر چه تجربه شما در زمینه کار کردن با این نوع اره ها بیشتر باشد، کنترل دور آن آسان تر خواهد بود.

نکاتی که قبل از خرید اره مویی برقی باید به آن توجه کنیم، چیست؟

اره مویی های برقی دارای تنوع بسیار زیادی در بازار هستند. علاوه بر این، نوع تیغه ها و برندهای این نوع اره ها با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل، پیش از خرید باید به چندین نکته توجه کنید. در ادامه، برخی از مهم ترین نکته هایی که در هنگام خرید باید به آن ها توجه شود، ذکر شده است:

 برند اره برقی

شرکت های داخلی و خارجی بسیار زیادی در زمینه تولید اره برقی فعالیت دارند. با این وجود، توصیه می شود که این اره ها را از برندهای معتبر داخلی یا خارجی تهیه کنید. علاوه بر برندهای ایرانی، برندهای ژاپنی، چینی و تایوانی نیز در بازار وجود دارند. پیش از خرید، حتماً قیمت برندهای مختلف را استعلام بگیرید. اگر قصد انجام برش های بزرگ تر روی سطوح ضخیم تر را دارید، حتماً باید اره مویی با توان بالاتر خریداری کنید. بدیهی است که این نوع اره ها در بازار گران تر هستند. با این وجود، اگر می خواهید از اره مویی برای کارهای جزئی استفاده کنید، قیمت متوسط برایتان کافی خواهد بود.

توان اره

توان یک موتور همان قدرت موتور است که بر حسب اسب بخار یا وات محاسبه می شود. توان موتور از مهم ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید اره مویی های برقی باید مدنظر قرار گیرد. هر چه توان موتور اره مویی بیشتر باشد، کارایی بیشتری خواهد داشت. از اره مویی برقی با توان موتور بالا برای ایجاد برش در مواد سخت استفاده می شود.

تیغه در اره برقیبیشترین طول و عرض برش اره مویی برقی

طول و عرض برش توسط دهانه دستگاه مشخص می شود. به این ترتیب، دو عدد وجود دارد که هر چه این اعداد بزرگ تر باشند، اره مویی قابلیت برش اشیای بزرگ تر و ضخیم تر را دارد. اره مویی هایی که در ایران ساخته می شوند، دارای طول و عرض برش بزرگ تری نسبت به اره های خارجی هستند.

تیغه های مناسب برای اره مویی برقی

در ایران، دو نوع تیغه برای این نوع اره ها وجود دارد: تیغه های فلزی و تیغه های پارچه سنباده باریک. نوع دوم در ایران بسیار کمیاب است. تیغه های فلزی خود به دو دسته پین دار و بدون پین تقسیم می شوند. در نوع پین دار، دو زائده در بالا و پایین تیغه وجود دارند؛ که تیغه را محکم نگه می دارند. در نتیجه، دیگر نیازی به گیره های نگه دارنده نخواهد بود. تیغه های فلزی معمولاً در سایز بزرگ وجود دارند و قابل استفاده برای معرق کاری نیستند.

چگونه از اره مویی استفاده کنم؟

بعد از انتخاب تیغه های مناسب اره مویی، قطعه کار را در گیره نگهدارنده محکم کنید. سپس، با توجه به ضخامت قطعه، دور موتور مناسب را انتخاب و برش کاری را شروع کنید. پیش از شروع کار، حتماً از محکم بودن قطعه کار در گیره مطمئن شوید.

چطور تیغه را به اره مویی ببندیم؟

اگر می خواهید تیغه را به اره مویی وصل کنید، ابتدا باید پیچ اره مویی برقی را باز کنید. با شل شدن پیچ بازوی اره، دهانه پایین می آید و می توانید تیغه را در آن قرار دهید. سپس، پیچ بازوی اره را سفت کنید. این پیچ باید به حدی سفت باشد که اگر ضربه ای به تیغه وارد شود، صدای زنگ مانندی به گوش برسد. علاوه بر این، تیغه حتماً باید در حالت عمود بر میزکار قرار گیرد.

خرید اره مویی برقیموقعیت مناسب قرارگیری در برابر اره مویی برقی

تیغه اره باید عمود بر میزکار قرار گیرد. استادکار نیز باید مسلط بر دستگاه باشد. طوری که بتواند بدن و دست خود را به راحتی جا به جا کند. خود استادکار باید تعیین کند که در حالت ایستاده مسلط است یا نشسته.

رفع مشکل گیر کردن تیغه اره

گیر کردن تیغه در اره مویی بسیار رایج است. به کمک دو قطعه فلزی دارای چند سوراخ یا برش می توانید این مشکل را برطرف کنید. علاوه بر این، امکان استفاده از سیستم تیغه گیر اره مویی دستی نیز وجود دارد.

سخن پایانی

اره مویی از ابزارهای پرکاربرد در معرق کاری و نجاری به شمار می رود. امروزه، استفاده از اره مویی برقی بسیار متداول شده است. این نوع اره ها توسط برندهای مختلف با سایز تیغه های گوناگون تولید می شوند. در بازار ایران، می توان اره مویی های برقی تولید شده داخلی و خارجی بسیار زیادی یافت. پیش از خرید، حتماً باید به توان موتور و ضخامت قطعه کار خود توجه کنید. آیا تاکنون تجربه کار با اره مویی های برقی را داشته اید؟

تکنوماشین سال هاست در زمینه توزیع ماشین آلات نجاری و ابزارآلات چوب فعالیت می کند. شما می توانید بعد از کسب اطلاعات لازم از طریق همین سایت خرید خود را نهایی کنید.

منابع: ph.rs-online , wonkeedonkeetools

تکنوماشین

سوالات متداول

1- اره مویی برقی چه کاربردی دارد؟

از این اره ها معمولا در معرف کاری و برش با ضخامت بالا استفاده می کنند.

2- هنگام خرید اره باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در این مقاله به شرح کاملی از نکات قابل توجه هنگام خرید اره های مویی برقی پرداختیم. نکاتی همچون میزان توان دستگاه، تیغه دستگاه، برند دستگاه و میزان طول برش آن مواردی است که باید به آن ها توجه شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *