ابزارهای موردنیاز نجاری

آشنایی با ابزارهای موردنیاز در نجاری و کاربرد آنها

آیا شما یک نجار حرفه ای هستید و قصد راه اندازی کارگاه نجاری دارید؟ آیا یک آماتور هستید که برای تفریح و سرگرمی به هنرهای چوبی روی آورده اید؟ در هر حال، باید حتما ابزارهای موردنیاز در نجاری را بشناسید. بسیاری از تازه کاران، زمانی که تنوع بسیار بالای ابزارآلات را در بازار می بینند، گیج می شوند. اما به هیچ وجه نباید بدون آگاهی، هر ابزاری که به چشم تان مي آيد را بخرید. در این صورت، فقط هزینه خود را هدر می دهید. توجه کنید، برای افرادی که ابتدای راه هستند، هر ابزاری مناسب نیست. ما اینجا  به شما کمک می کنیم که بدانید دقیقا به چه ابزارآلاتی نیاز خواهید داشت.

انواع ابزارهای موردنیاز در نجاری

تمامی ابرازآلات مورد نیاز نجاری را می توانید از طریق سایت تکنو ماشین تهیه کنید. حتی اگر قصد خرید از ما را ندارید، می توانید با ما تماس بگیرید تا شما را در انتخاب بهتر یاری کنیم. مهم ترین ابزارآلات مورد نیاز برای نجاری کدام هستند؟ ماشین آلات نجاری را به طور کلی می توان به دو دسته ی ابزارهای برقی و ابزارهای بادی نجاری تقسیم کرد. در ادامه به توضیح مختصری از آن ها خواهیم پرداخت.

ابزارآلات نجاریابزارهای برقی نجاری

طیف گسترده ای از ابزارها در این دسته قرار می گیرند. این ابزارها در صنایع چوب بسیار پر کاربرد هستند. به همین دلیل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • سه کاره نجاری

این دستگاه 3 مورد از مهم ترین قابلیت های لازم در نجاری را دارا است. از جمله: کف رند، گندگی و کم کن. بدنه این دستگاه بسیار مقاوم و محکم است. به علاوه، از گونیای زاویه خور نیز برخوردار است. امکان نصب کردن توپی تیغ های گوناگون بدون هیچ محدودیتی بر روی این دستگاه میسر است. به همین دلیل دستگاه سه کاره یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری می باشد.

  • اره فلکه

اره فلکه از ابتدایی ترین ابزارهایی هست که یک نجار باید در کارگاه نجاری خود داشته باشد. شما با استفاده از این ابزار می توانید تنه درخت یا الوارهای خریداری شده از چوب فروشی را برش دهید. اره فلکه معمولا به قطرش شناخته می شود که از رایج ترین آنها اره فلکه 60 می باشد. در واقع برای برش چوب های ضخیم اره فلکه بهترین ابزار است.

  • گندگی نجاری

گندگی نیز یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز در نجاری است که شما با داشتن یک گندگی نجاری می توانید رنده کردن چوب را سریع و دقیق انجام دهید. همچنین شما می توانید ضخامت چوب را در این دستگاه به راحتی تنظیم کنید. در واقع به وسیله ی گندگی می توانید ناهمواری های سطح چوب را از بین ببرید.  کافی است که استادکار، دستگاه را به درستی تنظیم کند. پس از آن، فرایند حرکت و تراشیدن چوب به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود. در واقع شما فقط کافی است که به دستگاه تنظیمات لازم را بدهید. دستگاه گندگی به طور خودکار به شما یک چوب یکدست و صاف تحویل می دهد.

  • اره میزی

این دستگاه نوعی اره همه کاره است. با استفاده از آن می توانید چوب ها را بسیار سریع تر و تمیز تر از اره دستی و حتی اره برقی برش دهید. مهم ترین مزیت این دستگاه، برش بسیار دقیق آن است. اره برقی یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری است که قابلیت برش زاویه دار را نیز دارد. با استفاده از شابلون ها و دیگر ابزارآلات جانبی، برش های زاویه دار و خاص هم ایجاد کنید.

اره میزی| انواع ابزار نجاری

  • اره فارسی بر

فارسی بر یکی از پر کاربردترین و مهم ترین ابزارهای موردنیاز در نجاری به شمار می رود. فارسی بر، وظیفه برش چوب در زوایای مختلف را بر عهده دارد. این زوایه ها می تواند در حالت افقی یا عمودی باشد. دو نوع فارسی بر وجود دارد: فارسی بر ثابت و کشویی.

فارسی بر ثابت وسیله ای برای برش دادن قطعات با عرض کمتر است. اما فارسی بر کشویی یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری برای برش دادن قطعاتی با عرض زیاد می باشد. فارسی برهای کشویی سنگین وزن و بزرگ هستند، در حالی که فارسی برهای ثابت، سبک وزن و قابل حمل محسوب می شوند.

  • دریل

کاربرد اصلی دریل به وجود آوردن سوراخ هایی با قطرهای گوناگون در سطوحی از جمله چوب، سیمان و فلز است. بعضی از سری های مختلف دریل ها سنباده کاری را هم انجام می دهند.

  • اره دیسکی

اره دیسکی اغلب برای ایجاد برش در یک خط مستقیم بر روی قطعات الوار به کار می رود. این ابزار از دسته و ماشه تشکیل شده است. در حالی که دستگیره را به جلو نگه داشته اید، ماشه را فشار دهید تا تیغه روشن شود. با رها کردن ماشه، اره کردن متوقف می شود.

اره دیسکی انواع گوناگونی دارد که در ادامه می خوانیم:

  • اره دیسکی برقی یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری است که از طریق جریان مستقیم برق عمل می کند. موتور این دستگاه نیز قدرت بسیار زیادی دارد.
  • اره دیسکی شارژی به وسیله نیروی ذخیره شده درون باطری کار می کند. اگر ممکن است گاهی اوقات به جریان برق دسترسی نداشته باشید، این مدل را انتخاب کنید.
  • اره دیسکی بادی از طریق نیروی فشار باد و یا نیروی پنوماتیک کار می کند. برای راه اندازی این نوع اره، به پمپ باد نیاز داریم.
  • اره دیسکی بنزینی نیز همان طور که از نامش پیداست، از طریق سوخت بنزین عمل می کند.اره دیسکی
  • اورفرز ها

اور فرز ابزاری است که به جهت برش چوب، ابزار زنی لبه های چوب، باربرداری یک دست چوب، و همچنین حکاکی و ایجاد شیار مورد استفاده قرار می گیرد. با نصب کردن تیغه های مخصوص اور فرز، می توان طیف گسترده ای از کارها را انجام داد.

  • عمود بر

اصلی ترین کاربرد عمود بر که در لیست ابزارهای موردنیاز در نجاری قرار می گیرد؛ برش دادن قطعات چوبی زاویه دار است. اره عمود بر به خوبی قادر است قطعاتی تا زاویه 45 درجه را برش دهد. این ابزار به جهت برش قطعات فلزی هم استفاده می شود.

  • مکنده گرد و خاک

شما حتما باید در کارگاه خود از مکنده که گرد و غبار های موجود در کارگاه شما را که ناشی از برش می باشد و آن را از بین می برد، استفاده کنید؛ تا به سلامت خود جایگاه ویژه ای داده باشید. زیرا این گرد و غبارها و ذرات موجود در برشکاری ها می تواند باعث ایجاد حساسیت ها و ناراحتی هایی در سلامتی شما شود و باعث بی نظمی محیط اطراف شما شود.

  • پیچبند

یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری، پیچبند است. به جهت اتصال ورقه های MDF، باید ابتدا به وسیله دریل، سوراخ پیچ ایجاد کنید. سپس در مرحله بعد، با کمک پیچ بند شارژری، پیچ های MDF را ببندید.

ابزارهای بادی نجاری

در این نوع ابزارها، هوا از محیط اطراف به داخل دستگاه کشیده می شود. به همین دلیل فشار و قدرت باد، افزایش پیدا می کند. در واقع از گاز فشرده شده برای تولید نیروی مکانیکی استفاده می کنند. در ضمن این ابزارها از وزن مناسبی برخوردار بوده و به سادگی قابل حمل هستند. همچنین استفاده از آن ها راحت بوده و از ایمنی خوبی برخوردارند.

  • میخکوب بادی

یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز در نجاری میخکوب بادی است. این ابزار به شما در کوبیدن میخ های بسیار، طی مدت زمانی کوتاه کمک می کند. با چکش معمولی نمی توانید چنین کار سنگینی انجام دهید. اما میخکوب بادی هزاران میخ را به نحوی دقیق و محکم وارد می کند. از میخکوب بادی برای اتصال دو قطعه چوبی به هم یا اتصال یک قطعه چوبی به دیگر مواد استفاده می شود.

 

میخکوب باری | ابزارهای موردنیاز نجاری

  • منگنه کوب بادی

منگنه کوب از نظر ظاهری شبیه به میخکوب است. از این دستگاه می توان سوزن های منگنه را با فشار هوا به سمت چوب پرتاب کرد. بیشتر مشتریان اصلی این ابزار مبل سازها و درب سازها هستند. در واقع از این وسیله به جهت بستن و محکم کردن دو قطعه چوبی به یکدیگر استفاده می شود. منگنه کوب دستی، منگنه کوب بادی، و منگنه زن برقی از انواع گوناگون این دستگاه هستند.

  • کمپرسور هوا

کمپرسور هوا وظیفه تامین فشار هوای مورد نیاز ابزارهای شما را بر عهده دارد. در کارگاه های نجاری کوچک از کمپرسورهای کوچک 50 لیتری و در کارگاه های بزرگ از کمپرسورهای 150، 200 و یا 1000 لیتری نیز استفاده می کنند. اگر شما یک کارگاه کوچک دارید که تولید محصولات چوبی را به صورت سفارشی انجام می دهيد،کمپرسور هوای معکوس از ابزارهای موردنیاز در نجاری برای شما خواهد بود. اما اگر صاحب یک کارخانه بزرگ هستید و از دستگاه های زیادی استفاده می کنید، کمپرسور هوای پیج دوار برای شما مناسب است. در آخر کمپرسور مفیدی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

سایر ابزارهای موردنیاز در نجاری

در بالا به برخی از ابزارهای برقی و بادی که کاربرد زیادی در نجاری دارند، پرداختیم. حال درباره تعدادی ابزار که در هر شرایطی به آن نیاز پیدا می کنید، صحبت خواهیم کرد.

  • گیره دستی و پیچ دستی

یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز در نجاری گیره دستی و پیچ دستی است که شما با این ابزارها می توانید قطعات چوبی را به یکدیگر یا به میزکار به صورت موقت متصل کنید. تا از جدا شدن و حرکت آن ها جلوگیری شود. به شما توصیه می کنیم حتما این مورد را در لیست خرید خود قرار دهید. پیچ دستی نام دیگری برای گیره نجاری محسوب می شود.

  • میزکار

با توجه به اینکه در طول روز ممکن است قطعات چوبی بسیار زیادی را جابجا کنید؛ حتما باید یک میزکار در کارگاه خود داشته باشید؛ تا نیاز نباشد به صورت آشفته کار کنید.

میز کار نجاری

  • متر و گونیا و کولیس

این ابزارها از ابزارهای اندازه گیری نجاری هستند که برای اندازه گیری و اندازه گذاری مناسب اند. در واقع بدون انجام محاسبات دقیق، کار کردن سخت و دشوار می شود.

  • رطوبت سنج

یکی دیگر از مهم ترین ابزارهای موردنیاز در نجاری دستگاه رطوبت سنج است. زیرا هر چقدر رطوبت چوب کمتر باشد و خشک تر باشد مشکلاتی که پس از ساخت سازه برای ما به وجود می آید کمتر خواهد بود. پس چون تشخیص اینکه چوب چقدر رطوبت دارد نیاز به تجربه بالایی دارد و حدس زدن در این کار امری سخت به شمار می رود. پس بهتر است که از دستگاه رطوبت سنج استفاده کنید.

  • سمباده

سمباده نیز یکی از ابزارهای موردنیاز در نجاری است. این ابزار به شما در صاف کردن سطح چوب یا برداشتن رنگ های قدیمی کمک می کند.

  • رنده دستی

رنده دستی نجاری وسیله ای است که به ما کمک می کند به چوب هویت و فرمی خاص ببخشیم.

  • جعبه ابزار

جعبه ابزار وسیله ای است که به شما کمک می کند تمام ابزارآلات مورد نیازتان را به راحتی همراه خود حمل کنید.

  • مغار و چکش

برخی از کاربرد های جالب این وسیله عبارت اند از:

  • سابیدن گوشه های قطعات چوبی
  • متصل کردن دو قطعه چوب به صورت خرطومی، دم چلچله ای، قرنیزی، کام و زبانه ای، بدون احتیاج به هر نوع چسب و مایعات
  • حکاکی بر روی چوب و شکل دادن بر روی سطوح
  • طراحی و خراطی
  • منبت کاری
  • کنده کاری و ظریف کاری چوب

اره دستی و مویی، لوازم محافظتی، بتونه سنج، پیستوله، خرپا و مکندخ از دیگر ابزارهای موردنیاز در نجاری هستند.

چند نکته درباره چیدمان کارگاه نجاری

توصیه می کنیم طرح اولیه کارگاه نجاری خود را با در نظر گرفتن این موارد برنامه ریزی کنید. بعد از خرید ابرازهای موردنیاز در نجاری، چیدمان را می توانید به این شکل انجام دهید:

  • جریان کار را در نظر بگیرید: قطعات چوب از لحظه ای که وارد کارگاه می شوند باید چه مسیری را طی کنند و به کجا برسند؟ فکر کردن به این موضوع باعث می شود نقشه دقیقی برای کارگاه طراحی کنید.
  • ابزارآلات را در نزدیکی میز کار قرار دهید.
  • میز کار خود را کنار پنجره قرار دهید تا از نور روز استفاده کنید.
  • اره میزی را در مرکز کارگاه قرار دهید. زیرا اره میزی از ابزارهای موردنیاز نجاری است که در اکثر پروژه ها استفاده می شود. بنابراین اگر اره میزی در مرکز کارگاه باشد، هیچوقت بیش از چند قدم از شما دور نیست.
  • حتما یک پنجره در کارگاه داشته باشید. بسیاری اوقات شما با مواد شیمیایی سر و کار خواهید داشت. کار کردن کنار یک پنجره باز باعث می شود کمتر در معرض مواد شیمیایی باشید.
  • ابزارآلاتی خریداری کنید که تا حد امکان به راحتی قابل جابه جایی باشند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به یکسری از ابزارهای موردنیاز در نجاری اشاره کردیم و کاربرد هر کدام را به نحوی توضیح دادیم. اگر قصد خرید ابزارآلات نجاری را دارید، مجموعه تکنوماشین مقرون به صرفه ترین قیمت و بهترین کیفیت را ارائه می دهد. آیا هنوز برای انتخاب ابزارآلات مورد نیاز خود مطمئن نیستید؟ با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما ابزارآلات مناسب برای شرایط شما را معرفی کنند.

منابع: thewoodwhisperer , familyhandyman , yorksaw

تکنوماشین

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *