مقالات

نحوه کار با پرس ضربه ای به چه صورت می باشد؟

نحوه کار با دستگاه پرس

توسعه صنایع باعث تولید انواع دستگاه‌های پرس ضربه‌ای در تناژ‌های مختلف شده و این دستگاه‌ها را به صنعت‌های مختلف ارائه کرده است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. دستگاه پرس ضربه‌ای دستگاهی است که در شکل دهی ورق فلزی کاربرد دارد و به گونه ای طراحی شده که می‌تواند میزان نیرو، سرعت و دقت مورد نیاز برای ساخت قطعات را تنظیم کند و به صورتی که مدنظر است برساند. در ضمن این دستگاه ها هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند. در این مقاله نحوه کار با پرس ضربه‌ ای را بررسی می‌کنیم.

نحوه کار با پرس ضربه‌ ای

پرس ضربه‌ای معمولاً برای شکل دادن و برش فلزات استفاده می‌شود. فرایند و روند اجرای کار با شکل دهی، سوراخکاری یا تراشکاری فلز با استفاده از یک مته انجام می‌شود. به طور کلی انجام این کار برای هر دو ورقه‌های فلزی و کویل به یک شکل است. پرس ضربه‌ای از یک چکش فلزی که دارای حرکت عمودی است و فلز بالا را به فلز پایین فشار می‌دهد، ساخته شده است.

یک نوع دستگاه پرس ضربه ای

کار با پرس ضربه‌ ای برای تغییر شکل فلزات به این صورت است که: قسمت بالایی به بالا رونده پرس ضربه‌ای اتصال دارد و قسمت قالب به صفحه پایینی که معمولاً حالت ثابت دارد، متصل است. همچنین فلز مابین این دو قسمت کوبیده می‌شود تا شکل بگیرد. تأمین انرژی در این دستگاه به صورت هیدرولیکی و دینامیکی است. لازم است بدانید که نیروی وارد شده از طرف اپراتور، تاثیری روی ضربه واقعی که روی کار وارد می شود، ندارد. بنابراین هر چقدر که اهرم دستی به آرامی کشیده شود باز هم فشار مشخص شده روی کار مورد نظر اعمال می شود.

کار کردن با پرس‌های ضربه‌ ای مکانیکی

نیرو در این نوع پرس، از یک الکتروموتور به چرخه تسمه و به چرخه طیار و محور لنگ انتقال پیدا می‌کند و شاتون و ضربه زن را به حرکت در می‌آورد. این ماشین از یک میز قابل تنظیم برخوردار است و پیچ‌های قطوری که در زیر آن قرار دارند؛ به ریل‌های عمودی بالا و پایین متصل شده اند. همچنین میزان تعداد ضربه زن می‌تواند در هر پرس با توجه به مکانیزم‌های خاصی تنظیم شود.

سرعت در پرس‌های ضربه‌ ای به چه صورت است؟

معمولاً پرس‌های ضربه‌ای با سرعت‌های زیاد و بار کم، می توانند با سرعت ۱۸۰۰ ضربه در دقیقه کار کنند. اما برای کار‌های شکل دهی فلزات سبک، مثل تولید اتصالات الکتریکی در هنگام کار، سرعت در حدود ۴۰ تا ۸۰۰ کورس در دقیقه خواهد بود.

استفاده از دستگاه پرس ضربه‌ای

در برخی فرایند‌های کشش و شکل دهی که سرعت باید کمتر باشد، با توجه به ابعاد و سختی عمل معمولاً بین ۵ تا  ۱۰۰ کورس در دقیقه خواهد بود.

مزایا دستگاه پرس ضربه ای

حال که با نحوه کار با پرس ضربه ای آشنا شدید، بهتر است به برخی از مزایای این دستگاه نیز نگاهی بندازید.

  • راه اندازی و کار کردن با دستگاه پرس ساده است.
  • قابلیت تنظیم ضربه با کشش فنر پرس
  • از ایمنی مناسبی برخوردار است.
  • قطعه هنگام کار در جای خود نگه داشته می شود.

سخن آخر

در این مقاله درباره پرس‌های ضربه‌ای صحبت کردیم و و با نحوه کار آن آشنا شدیم. پرس‌های ضربه‌ای دارای انواع منبع قدرت هیدرولیکی، نیوماتیکی، مکانیکی و ضربه‌ای و دستی هستند. با مطالعه این مقاله می توانید به چگونگی نحوه کار با پرس ضربه ای پی ببرید و سپس برای خرید اقدام کنید.

تکنوماشین

سوالات متداول
این دستگاه برای شکل دهی ورق های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. و مزایای زیادی دارد. از جمله آن ها می توان به: هزینه نگهداری و تعمیر مناسب، ایمنی بالا، قابلیت تنظیم و غیره اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *