مقالات

تفاوت خم کن و رول کن

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع دستگاه خم‌کن و رول‌کن بپردازیم و با ساز‌و‌کار این دستگاه‌ها آشنا شویم. این ابزار‌آلات در صنعت‌های خاص خودشان کاربرد‌های فراوانی دارند که امروز می‌خواهیم شما را با این دستگاه‌ها و کاربرد‌هایشان آشنا کنیم و تفاوت‌ خم کن و رول کن را توضیح دهیم  و یک دید کلی به دست آورید. پس تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی دستگاه خم‌کن

خم‌کن‌ها، کاربرد‌های مختلفی دارند و به انواع مختلفی هم تقسیم می‌شوند: دستگاه خم‌کن پروفیل، دستگاه خم‌کن آهن، دستگاه خم‌کن نبشی، دستگاه خم‌کن میلگرد، دستگاه خم‌کن لوله و… . هرکدام از این موارد، خود نیز به موارد دیگر تقسیم می‌شوند. دستگاه های خم کن مدل‌های متفاوتی دارد که شامل: برقی، دستی، هیدرولیک و یا با سیستم مکانیکی ساخته شده باشند. به نوعی هم می‌توانند ساختار کامپیوتری مانند : CNC و  NC داشته باشند که پیشرفته است و یا اینکه ساختار ساده‌ای داشته باشند.

این دستگاه دارای برند‌های مختلفی در بازار است که به شرح زیر می‌باشد :

  • روتنبرگر کشور آلمان
  • سوپراگو کشور اسپانیا
  • OPT کشور ژاپن
  • ریجید کشور آمریکا

این مدل‌ها در بازار وجود دارند و همه جا در دسترس هستند و اینکه مختص خم‌کن‌های هیدرولیکی و ساده و برقی می‌باشند. این دستگاه‌ها این امکان را به ما می‌دهند که بتوانیم قطعات مورد نظرمان را به فرم دلخواه تغییر دهیم و تبدیل کنیم. هرکدام از این دستگاه‌ها براساس، تعداد غلطک‌ها، تعداد ایستگاه‌های کاری، سایز قطعه مورد نظر و همچنین ضخامت قطعه قسمت بندی می‌شوند.

در ادامه مقاله به تفاوت خم کن و رول کن هم می‌رسیم و مفصل توضیح می‌دهیم.

توجه: برای خرید خم کن تنها کافیست روی لینک کلیک کنید. 

کاربرد دستگاه خم‌کن

حال مزایا و کاربرد‌های دستگاه لوله خم‌کن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به کاربرد‌های زیادش می‌پردازیم. این دستگاه، لوله‌ها را با حداقل شعاع خم و خم کردنش بدون اینکه چروک بشوند و از فرم بیفتند، صورت می گیرد. درضمن برای خم کردن فرفورژه هم از این لوله خم‌کن‌ها استفاده می‌شود.

در قسمت‌های بالاتر انواع مختلف خم‌کن هارا یاد گرفتیم. الان می‌خواهیم کاربرد‌های آن هارا یاد بگیریم، تا به تفاوت خم کن و رول کن پی ببریم.

  • خم کن لوله و پروفیل هیدرولیک

این خم‌کن‌ها از قیمت پایینی برخوردار هستند، ولی کیفیت بسیار بالایی دارند و طبیعتا به‌خاطر این ویژگی‌ها، پرفروش‌ترین هم خواهند بود. این خم‌کن‌ها علاوه بر دارا بودن بندریل، قابلیت خم کردن لوله به قطر 32 و ضخامت 2.5 دارند. همچنین سیستم فک دستگاه، بصورت هیدرولیک بوده و کل عملیات خم‌کاری بصورت گیربکسی انجام می‌شود.

  • لوله خم‌کن دستی

این لوله خم‌کن‌ها برای لوله‌هایی با ضخامت کم کاربرد دارند.

  • خم کن لوله و پروفیل

این مدل خم‌کن‌ها دارای دو محور خم‌کاری لوله و فیدر می‌باشند، همچنین می توانند لوله های کم ضخامت را با کیفیت بالا خم کنند. 

معرفی دستگاه رول کن

در این بخش به معرفی دستگاه رول‌کن می‌رسیم و در ادامه هم به تفاوت خم‌ کن و رول‌ کن می‌پردازیم. وقتی در کارخانه ورق‌های مورد‌نظر ما، برش نهایی را می‌خورد، قطع به یقین برای ادامه فرایند تولید باید از حالت صاف بودن به قوطی استوانه‌ای و رول کردن تبدیل شود، که این کار را دستگاه رول کن انجام می‌دهد.

شافت‌های هارد کروم دستگاه، در این مواقع با چرخش خود باعث تغییر حالت ورق می‌شوند. ورق‌های برش خورده برای قوطی استوانه‌ای، باید برای تبدیل شدن به یک قوطی استوانه خالی ابتدا از حالت صاف بودن خارج شوند و توسط دستگاه رول شوند و بعد سر و ته آن را به هم جوش بزنیم تا بتوانیم قوطی استوانه‌ای درست کنیم.

یکی دیگر از تفاوت خم کن و رول کن این است که، دستگاه رول کن قابلیت رول ورق‌هایی با عرضی بین 130 تا 420 و بیشترین ضخامت 0.4 را دارد. پس اگر دقت کرده باشید وظیفه اصلی این دستگاه تبدیل و قوس‌دار کردن ورق‌های صاف به ورق های قوس‌دار است تا فرایند ساخته شدن قوطی تکمیل شود.

کاربرد دستگاه رول‌کن

همانطور که می‌دانید دستگاه‌های رول‌ کن محدود به یک دستگاه خاص نمی‌شوند و می‌توان گفت هرکدام از آن‌ها برای کاری ساخته شده‌اند. در این‌جا تصمیم داریم درمورد کاربرد‌های دستگاه رول‌کن سفره‌های یکبار مصرف توضیح بدهیم. دانستن این اطلاعات کمک زیادی می‌کند تا تفاوت خم‌کن و رول‌ کن را درک کنید.

  • این دستگاه به‌طور بسیار دقیق تمام سفره‌ها را به لوله‌هایی کاغذی که برای بسته بندی‌شان درنظر گرفته شده، رول می‌کند.
  • این دستگاه می‌تواند هم‌زمان که رول می‌کند، برای برش سفره یکبار مصرف پرفراژ کند.

توجه: برای خرید رول کن تنها کافیست روی لینک کلیک کنید. 

تفاوت خم‌ کن با رول‌ کن در چیست؟

بهتر است در مورد تفاوت خم‌ کن و رول‌ کن نیز اطلاعاتی داشته باشید. نکته‌ای که وجود دارد، این است که متوجه شدیم عملکرد و کاربرد‌های این دستگاه‌ها بسیار متفاوت از هم است و اصلا برای دو کار متفاوت ساخته شده‌اند.

هرکدام در حوزه خود کاربرد‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند و قطعا نمی‌توان گفت که کدام یکی از دستگاه‌ها نسبت به دستگاه دیگر برتری دارد. در مجموع یاد گرفتیم که از دستگاه خم‌کن برای خم کردن لوله و میلگرد و چیز‌های دیگر استفاده می‌شود و تنوع ابزاری فراوانی هم دارد.

از دستگاه رول‌کن نیز برای رول کردن‌های اولیه خمیر استفاده می‌شود و حالا با همان خمیر می‌توان قوطی حلبی درست کرد یا برای رول کردن سفره‌های یکبار مصرف و موارد بی‌شمار دیگر، که از کاربرد‌های این دستگاه می‌باشد، استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

 با خواندن این مقاله، تازه متوجه می‌شویم که واقعا این دستگاه‌ها و ابزار‌آلات چه تاثیر مثبتی روی کسب و کار‌ها گذاشته‌اند. اگرچه موضوع مقاله درمورد تفاوت خم‌ کن و رول‌ کن بود و الان به کاربرد‌های آن واقف هستیم؛ اما تمامی ابزار‌ها در حوزه صنعت و کسب‌و‌کار برای ساده‌سازی فرایند کار و کمک به انسان ها ساخته شده اند و باید از وجود این ابزار‌ها و تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم. امیدوارم مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شود و نهایت استفاده را برده باشید.

اگر سوالی در خصوص تفاوت خم کن و رول کن دارید؛ می توانید سوالات خود را در قالب کامنت برای ما ارسال کنید و یا از طریق تماس با کارشناسان تکنو ماشین در میان بگذارید تا پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

 

سوالات متداول

  • تفاوت خم‌ کن و رول‌ کن در چیست؟

کاربرد این دو دستگاه کاملا از یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام ویژگی های خاصی دارند. دستگاه رول کن برای رول کردم اولیه خمیر یا رول کردن سفره های یکبار مصرف و … مورد استفاده قرار می گیرد. اما از دستگاه خم کن به منظور خم کردن لوله ها، ورق های فلزی و میلگردها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *