مقالات

آشنایی با کاربرد و انواع دستگاه های فلزکاری

معرفی انواع دستگاه های فلزکاری

در طی صدها سال، به مرور زمان انواع دستگاه های فلزکاری ساخته و مورد استفاده قرار گرفته اند. این دستگاه ها به انسان کمک می کنند تا کار خود را با دقت و راحتی بیشتری انجام دهد. از این رو اگر در صنعت فلزکاری مشغول کار هستید یا می خواهید به تازگی وارد این حوزه شوید. لازم است با انواع مختلف و کاربرد آن ها آشنایی پیدا کنید.

کاربرد انواع دستگاه های فلزکاری

امروزه صنایع و ماشین آلات فلزکاری از پیشرفت چشم گیری برخوردار بوده اند تا بتوانند کارها را به بهترین شکل ممکن برای اپراتور انجام دهند. در این مقاله به بررسی کاربرد انواع دستگاه های فلزکاری  پرداخته و کاربرد آن ها را بررسی می کنیم. .

پرس برک چیست؟

دستگاه پرس برک یکی از انواع دستگاه های فلزکاری است. از دستگاه پرس برک در صنایع فولاد و آهن استفاده می کنند تا ورق های فلزی مورد نظر را خم کنند؛ به این فرایند خمکاری گفته می شود. در صنعت، بیشتر خمکاری ها توسط پرس برک انجام می گیرد.

دستگاه پرس برک در کارخانه

دستگاه پرس برک در صنایع فولاد برای خمکاری ورق‌های فلزی به‌طور گسترده استفاده می‌شود.

این دستگاه توسط اجزای مکانیکی و هیدرولیکی خود ورق های آهنی یا فولادی را از طریق نیروی بسیار زیاد خم کرده و شکل دهی می کند. هنگام کار با این دستگاه باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

کاربردهای پرس برک

اگر به محیط کناری خود نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که فلزات دارای انحناهایی هستند تا برای ما کارآمد باشند. می توان فلزات خمکاری شده را در آسانسورها، آسمان خراش ها، آشپزخانه ها و وسایل آشپزخانه، لولای درها و برج ها و …. مشاهده کرد. همچنین این دستگاه در کارگاه های مبلمان سازی، محفظه های فلزی و پنل های اتومبیل کاربرد دارد.

گیوتین چیست؟

گیوتین یکی دیگر از انواع دستگاه های فلزکاری است که کاربرد اصلی آن در برش دادن ورق ها است. مکانیزم گیوتین به این صورت است که، تیغه پایینی ثابت و تیغه بالایی به صورت عمودی و قابل حرکت است، با عبور از بین این تیغه ها عملیات برش انجام می شود.

دستگاه گیوتین

گیوتین دستگاهی برای برش ورق‌های فلزی است که با حرکت عمودی تیغه بالایی عمل می‌کند.

قیچی های گیوتین در دو نوع ماشینی یا دستی ساخته می شوند. از این قیچی ها برای بریدن ورق های فلزی تا ضخامت 30 میلی‌متر استفاده می کنند.

کاربردهای گیوتین

از کاربردهای دستگاه گیوتین می توان به دقت و ظرافت در زاویه های مختلف و انجام برش بهینه اشاره کرد. همچنین از مهم ترین مزایای دستگاه گیوتین، می توان به مقرون به صرفه بودن آن برای برش فلزات در حجم بالا اشاره داشت. در ضمن امکان برش به شکل های مربع و زاویه دار و توانایی در برش انواع ورق های فلزی  مانند ورق های روغنی را دارد.

خم کن چیست؟

یکی از انواع دستگاه های فلزکاری، خم کن ها هستند. به فرایندی که ورق های فلزی تحت نیرو و فشار دستگاه خم کن دچار خمش می شوند و زاویه پیدا می کنند؛ خمکاری گفته می شود. خمکاری ورق، فرایندی است که در آن نیرویی به ورق وارد می کننند که باعث می شود، فلز در یک زاویه خم شده و شکل دلخواه را برای ما ایجاد کند.

دستگاه خم کن

خم‌کن‌ها دستگاه‌هایی برای ایجاد زاویه و خمش در ورق‌های فلزی با اعمال فشار هستند.

در فرایند خمکاری حتما باید مهارت و دقت کافی برای استفاده از دستگاه خم کن را داشته باشید. خم کن ها در انواع خم کن مکانیکی، خم کن پنوماتیک، خم کن هیدرولیک و خم کاری cnc  وجود دارند. 

کاربردهای دستگاه خم کن

دستگاه خم کن کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • ساخت و تولید شاسی کامپیوتر و مبدل گرما
  • مبلمان فلزی
  • تولید تجهیزات سرمایشی
  • ساخت قابلمه و ماهیتابه عمق دار
  • تولید و ساخت حفاظ های الکتریکی
  • ساخت در و قفسه و کشو

همان طور که دیدیم دستگاه خم کن دارای کاربردهایی بود که کارگاه های تولید مبلمان فلزی و … بیشترین استفاده را از این دستگاه می کنند.

دستگاه پرس ضربه ای

مورد بعدی از انواع دستگاه های فلزکاری، که می خواهیم به آن اشاره کنیم، دستگاه پرس ضربه ای است. دستگاه پرس ضربه ای وسیله ای است که از آن برای شکل دهی به ورق های فلزی استفاده می کنند. این ماشین ها طوری طراحی شده اند که می توان سرعت، دقت و نیروی مورد نیاز را برای ساخت قطعات تنظیم کرده و به شکل مورد نظرمان تبدیل کنیم. برای تولید کالاهایی مانند قابلمه ها و ظروف فلزی باید از دستگاه هایی استفاده شود که بتواند، به این فلزات و آلومینیوم شکل داده و کالاهای مدنظر ما را تهیه کند. دستگاه پرس ضربه ای در انواع پرس ضربه ای مکانیکی و پرس ضربه ای هیدرولیکی وجود دارد.

کاربردهای دستگاه پرس ضربه ای

به طور کلی دستگاه پرس ضربه ای دارای کاربردهایی می باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • خرد کردن قطعات مختلف اوراقی ها
  • برش شیشه و فلزات
  • تولید چاقو
  • تولید مواد اولیه لازم برای صنایع آرایشی و بهداشتی

جمع بندی

در این مقاله ما به معرفی برخی از انواع دستگاه های فلزکاری پرداختیم و شما را با آنها آشنا کردیم، ما در تکنوماشین اقدام به تولید و عرضه انواع ماشین آلات صنایع فلز و صنایع چوب کرده ایم و مفتخریم که باعث رضایت تمام مشتریانمان به واسطه کیفیت و قیمت مناسب شده ایم. شما می توانید با مراجعه به سایت تکنوماشین از محصولات ما دیدن نمایید.

تکنوماشین

 

1 نظر در “آشنایی با کاربرد و انواع دستگاه های فلزکاری

  1. مهرناز گفت:

    سلام مقاله خوبی از پرس برک، خم کن، گیوتین و پرس ضربه ای بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *