مقالات

دستگاه اره دورکن نجاری چیست؟ قطعات و کاربردهای آن ها

دستگاه اره دورکن

اره دور کن چیست؟ ماشین آلات نجاری و صنعت چوب، دنیای بسیار بزرگی دارد و با گذر زمان و پیشرفت در همه ی حوزه ها، احساس نیاز به انواع ماشین آلات برای راحتی کار در صنعت چوب حس می شود. با توجه به پیشرفت ها در حوزه ماشین آلات صنعتی چوب، نیازهای مشتریان به خوبی سنجیده شده و در جهت رفع آن تلاش می‌شود. انتخاب هر یک از این ماشین آلات با توجه به نیاز کسب و کار شما انجام می‌گیرد. ویژگی منحصر بفرد یک ماشین نجاری این است که تاثیر بسزایی در سرعت پیش برد کار شما دارد. ما در این مقاله به معرفی این دستگاه پر کاربرد می‌پردازیم. بنابراین برای یافتن جواب سوال‌های خود با ما همراه باشید.

دورکن یا همان میز برش ام دی اف، دستگاهی پرکاربرد در صنعت ام دی اف است. این دستگاه برش در کارگاه ها و کارخانجات نجاری و صنایع مرتبط با چوب و ام دی اف و همچنین مصنوعات چوبی و پی وی س بسیار پر کاربرد می باشد. دورکن در دو نوع اتومات و دستی وجود دارد و به طبع نوع اتومات آن از امکانات بیشتری بهره مند است.

دستگاه اره دورکن چیست ؟

در کارگاه های ساخت صنایع چوبی مانند مبل، کابینت و … یکی از بهترین گزینه ها برای انجام برش، ماشین اره دورکن است. این دستگاه ها بر حسب کارکرد آن در کسب و کارهای مختلف در ابعاد، اندازه و تناژهای قدرتی متفاوتی ساخته و روانه ی بازار می شوند. همچنین اره دورکن می تواند برش های عرضی و طولی حال چه به صورت مستقیم و چه به صورت زاویه دار به قطعات با نهایت دقت و سرعت بدهد.

دستگاه برش اره دورکن

این ماشین توانایی بسیار خوبی برای برش در زوایای مختلف دارد. این دستگاه قادر به برش دادن قطعات در ابعاد مختلف است و در واقع محدودیتی در برش دادن قطعات ندارد و می تواند قطعات کوچک تا قطعات بزرگ و خیلی بزرگ را به راحتی برش دهد. استهلاک ناچیز، عملکرد سریع و راحتی کار با دستگاه آن را به پر کاربردترین ماشین در این صنعت تبدیل نموده است. اره دور کن دارای اجزا و قطعاتی است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

قطعات اره دورکن و کاربرد آن ها

حال که به پاسخ سوال اره دورکن چیست، پی بردید؛ باید بدانید که این دستگاه را می توان با توجه به قطعات آن بررسی و ارزیابی کرد. یعنی هر ماشین دورکن قوی و پیشرفته ای، دارای قطعات استاندارد و با کیفیتی است که در ادامه با قطعات آن بیشتر آشنا می شوید.

  • یونیت اره اصلی

این یونیت به دلیل توانایی حرکت در زوایای گوناگون، برش هایی متنوع و دلخواه را بر روی چوب ایجاد می کند.

  • شاسی یا ریل اره دورکن

اصلی ترین قطعه دستگاه است که محل قرارگیری قطعه کار جهت حرکت برای برش می باشد. نکته: ریل ها دارای تکنولوژی های متنوعی شامل ریل واگنی و ساچمه ای و بلبرینگی برای حرکت می‌باشند.

تیغه اره دورکن

اصولا جنس ریل های واگنی و ساچمه ای آلومینیومی مشبک و مقاوم هستند. بدلیل سبکی ریل خیلی راحت و نرم به جلو و عقب حرکت می کند. ریل های واگنی و بلبرینگی از جنس آهن نیز ساخته می شوند.

  • یونیت اره خط زن

این نوع از یونیت زمانی که دستگاه مشغول بریدن به صورت زاویه ای غیر فعال و در حالت راسته بری، فعال می شود.

  • موتور

اره دورکن دارای دو موتور مجزا است. یکی از موتورها وظیفه عملیات برش و موتور دیگر، عملیات خط زنی را بر عهده دارد. در واقع موتور تیغ اره ها را به حرکت در می آورد و بسیار مهم است که جنس موتور دستگاه، خوب و با کیفیت باشد. در بعضی از مدل های این دستگاه که دارای خط زن هستند در کنار موتور اصلی از یک موتور ضعیف تر نیز برای خط زنی استفاده می شود .

  • تیغ اره

اصولا یک دستگاه برش کاری از دو تیغه اره برخوردار می باشد، نام یکی از تیغه ها، تیغه اره اصلی است که برای انجام برشکاری مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری تیغه اره خط زن. از نظر ابعادی قطر تیغه اره اصلی از تیغه اره خط زن، بیشتر است. نوع تیغه ای که برای انجام این کار استفاده می شود در ظرافت و کیفیت کار بسیار موثر است.

  • گونیای پشت اره

انجام کلیه ی برش ها از نوع راسته یا زاویه ای، توسط گونیای پشت اره دورکن انجام می شود که دقیقا در پشت اره قرار گرفته است.

  • نگهدارنده ورقه ی چوبی

یکی دیگر از  قطعات اره دورکن، نگهدارنده ی ورق چوبی است که با توجه به نگه داشتن و ثابت کردن ورقه هنگام برش، دقت بسیار بالایی به همراه ظرافت کار برای شما به همراه خواهد داشت.
نوعی از دستگاه دورکن

  • گونیای روی میز

        این گونیا که بر روی میز اره دور کن و درست مقابل آن قرار گرفته شده، برای اندازه گیری و درجه بندی زاویه ها کاربرد دارد.

  • میز برش جلو

         جهت گونیا نمودن قطعه کار برای برش در قطعات بزرگتر استفاده می شود.

  • گونیای وسط ریل

         از این گونیا برای برش در حالت مثلث (زاویه دار) استفاده می شود.

نکات مهم هنگام کار با اره دورکن چیست ؟

  • برای نصب دستگاه دورکن حتما باید آن را در محیطی سفت و محکم و صاف قرار دهید تا بتواند وزن دستگاه را متحمل شود. اگر بخواهید چوب و الوارهای بزرگ را برش دهید حتما باید فضایی مناسبی را برای جلوگیری از برخورد آن با وسایل دیگر فراهم کنید.
  • برای حرکت دادن اره، هنگام کار بهتر است از چرخی که در سمت راست دستگاه قرار دارد، استفاده کنید.
  • حتما از تیغه ی مناسب برای برش استفاده کنید چرا که کار کردن با تیغه ی نامناسب باعث پایین آمدن عملکرد دستگاه می شود و به قطعه و دستگاه آسیب می رساند.
  • در صورتی که اره اصلی بالاتر قرار بگیرد به شما برشی با عمق بیشتر می دهد.
  • روی اره دورکن گیره ای جهت نگه داشتن قطعه وجود دارد، که برای محکم ماندن آن باید آن گیره را سفت کنید.
  • در صورتی که وزن برش شما بیشتر از وزن برش قابل تحمل دستگاه باشد، موتور اصلی دچار اختلال خواهد شد. بنابراین از برش الوارهای سنگین در دستگاه خودداری کنید.
  • حتما قبل از کار نقاطی که می خواهید برش دهید، را علامت گذاری کنید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از اره دورکن

کار با دستگاه اره دور کن نیاز به دقت بالایی دارد که به طبع، باید نکات ایمنی را جهت حفظ سلامت خود به کار ببرید. در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • حتما قبل از شروع کار از دستکش، کلاه ایمنی و وسایل حفاظتی استفاده کنید.
  • میز کار اره را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید.
  • از اره یا دیگر ابزار برشی که دچار لرزش شده اند حدالمقدور استفاده نکنید.
  • حتما از محافظ گوش به دلیل ایجاد سر و صدای بالای ناشی از کار با دستگاه، استفاده کنید.
  • از تیغه ی مخصوص خود دستگاه استفاده کنید.
  • حتما محیط کار را از جهت روشنایی و نور بررسی کنید.
  • مکان ایستادن برش دهنده باید دورتر از تیغه ی اره باشد.

راهنمای خرید اره دورکن نجاری

برای خرید بهترین دورکن نجاری شما باید متناسب با کسب و کار خود که روزانه چقدر می خواهید با دستگاه کار کنید و اینکه بودجه ی مدنظر شما چقدر است اقدام به خرید اره دورکن نجاری کنید.

یک نوع اره دورکن

برای مثال اگر کار شما روزانه با تعداد برش های زیادی بر روی چوب سروکار دارید؛ برای دقت و ظرافت بیشتر می توانید دورکن های اتوماتیک را خریداری کنید. همچنین می توانید از ویژگی های زیر به منظور خرید آسان، به صرفه و تضمینی استفاده کنید.

  • طول و عرض صفحه ریل با توجه به محیط کاری شما
  • کاربری آسان دستگاه و استهلاک پایین آن
  • برش دقیق و سریع
  • عملکرد ساده و دقیق بدون نیاز به داشتن مهارت تخصصی در زمینه استفاده از دستگاه

انواع اره دور کن

دستگاه های اره دور کن در دو نوع دستی و اتوماتیک وارد بازار شده اند و در اصل تنها تفاوت این دو نوع دستگاه نحوه ی کار با آن و میزان مصرف انرژی برق است. در واقع در دستگاه دورکن اتومات نیازی به کار یدی شما نیست و می توانید با توجه به صفحه لمسی موجود در این دستگاه ها اندازه ی برش و … را تنظیم کنید و در مدت زمان کوتاه تری نسبت به اره دورکن دستی کار خود را انجام دهید. در زیر بطور خلاصه به معرفی انواع اره دور کن پرداخته ایم.

  • اره دورکن دستی

در دستگاه دورکن های دستی کلیه تنظیمات به صورت دستی انجام می شود، یعنی با دسته فلکه، می توان ارتفاع تیغ اره اصلی رو کم و زیاد کرد. همینطور زاویه خور شدن تیغ اره اصلی با یک دسته ی دیگر انجام می شود. این زاویه یا بصورت دیجیتالی یا به صورت عقربه ساعتی نمایش داده می شود. همینطور تنظیم ارتفاع و چپ و راست شدن تیغ اره خط زن بصورت دستی است. همچنین تنظیم گونیاهای جلو و پست اره نیز دستی انجام می شود.

  • اره دورکن اتوماتیک

برخلاف نوع دستی، تمامی تنظیمات این دستگاه اتوماتیک بوده و از طریق یک صفحه نمایشگر انجام می شود. یعنی تنظیم ارتفاع تیغ اره اصلی، برقی بوده و   تنظیم گونیای جلو، به وسیله نمایشگر دیجیتالی انجام می شود اما تنظیم گونیای پشت تیغ، برقی انجام می گیرد.

  • اره خط زن دار

دسته بندی دیگر دستگاه برش، اره الماسه اصلی (بصورت ساده) یا اره خط زن دار(شیارزن) می باشد. دستگاه ساده یعنی به وسیله یک موتور و اره الماسه اصلی برش انجام می شود. اما در دستگاه خط زن دار یک موتور و اکثرا دو موتور وجود دارد که موتور اره اصلی توان و قدرت بالاتری نسبت به موتور خط زن دار دارد. دستگاه دورکن خط زن، دارای دو تیغ اره الماسه است که تیغ اره اصلی در قطرهای 30 , 35 و 40 cm و قطر اره الماسه های خط زن دار 10 ، 11 ، 12 و 12/5 cm می باشند. استفاده از دستگاه دورکن خط زن بسیار رایج می باشد.

اره الماسه خط زن (شیارزن) دو نوع هستند یکی دندانه ها به صورت کونیگ دار است و دیگری دو اره الماسه به فاصله 0/5 ، 1 یا 1/5 میل قرار می دهند تا اندازه شیار به اختیار کاربر تغییر کند.

اره اتوماتیک

جهت چرخش دندانه های اره الماسه اصلی به سمت خلاف جهت حرکت قطعات ام دی اف و لترون، تخته چوب و… است و این باعث برش قطعات در ضخامت های مختلف می شود. کاربرد اره الماسه خط زن دار این است که اره خط زن قبل از اره اصلی قرار دارد و هر دو اره (اصلی و خط زن) دقیقا در یک راستا هستند. جهت چرخش دندانه های اره الماسه خط زن بر عکس اره الماسه اصلی است چون کاربرد آن، فقط شیار انداختن زیر ورق های MDF، لترون و… است. به دلیل اینکه لبه های ورق mdf ، لترون و … لب پریدگی نداشته باشند؛ اصل برش توسط اره الماسه اصلی انجام می شود.

انواع اره دورکن بر اساس سیستم حرکتی

این دو نوع اره که در ادامه معرفی می شوند فقط در شیوه کارکردشان متفاوت هستند.

  • واگنی (لوکوموتیموی)

دستگاه دورکن واگنی ایده آل ترین و پرکاربرد ترین دستگاه دورکن بین انواع مختلف آن می باشد.

  • ریل ساچمه ای

ریل ساچمه ای دارای تعدادی ساچمه است و ضعف این ریل در این است که اگر دو یا سه روز در میان، با پمپ باد تمیز و روغنکاری نشود؛ خاک اره لابه لای ساچمه ها می ماند و به مرور دست اندازهای خفیفی ایجاد می کند.

ویژگی های دستگاه دورکن

زمانی به درک درستی از پاسخ به سوال اره دورکن چیست، می رسید که به ویژگی های آن نیز آگاه شده باشید. چرا این دستگاه ویژگی های معتددی دارد ولی مهم ترین ویژگی های دورکن، که آن را به ابزار کاربردی در صنعت چوب و برش کاری تبدیل کرده است می توان به ؛
• برش دقیق و سریع
• عملکرد ساده و دقیق بدون نیاز به مهارت و تخصص خاص
• اپراتوری آسان و استهلاک پایین دستگاه اشاره کرد.

خرید دورکن

اگر دسته بندی برای خرید دورکن نجاری را در دو پارامتر کیفیت اره دورکن و  قیمت دورکن در نظر بگیریم .بترتیب میتوان برای این دستگاه دسته بندی زیر را تعریف کرد:

  • دورکن های چینی
  • دورکن های اروپایی و کره ای و تایوانی
  • دورکن های ترکیه ای
  • دورکن های ایرانی

خرید و فروش دورکن دست دوم

همانطور که قبلا گفته شد. اره دورکن از وسایل برشی نجاری و از مهم‌ترین و اساسی ترین ماشین های مورد نیاز در کارگاه نجاری، کارخانه‌های تولیدی مصنوعات چوبی، کارگاه های ام دی اف و بسیاری دیگر از بخش های صنعت محسوب می شود. این نوع دستگاه نجاری را می توان برای برش های طولی و عرضی (غیر قوسی) مستقیم یا زاویه دار قطعات و صفحات چوبی را با دقتی بسیار بالا به کار برد. با توجه به کاربردی بودن این نوع دستگاه، علاوه بر فروش آن به صورت نو، فروش دورکن دست دوم نیز صورت می گیرد. که شما می توانید با تماس تلفنی با کارشناسان تکنو ماشین ضمن دریافت مشاوره رایگان، ماشین آلات نجاری دست دوم خود را نیز به فروش برسانید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دستگاه اره دورکن و قطعات اصلی آن پیرامون سوال اره دورکن چیست، پرداختیم تا هنگام خرید بتوانید راحت تر و با توجه به نیاز خود، دستگاه را خریداری کنید. همچنین راهنمای خرید و نکات ایمنی لازم به هنگام استفاده از دستگاه را بیان کردیم. در ضمن شما می توانید دستگاه دورکن، ماشین آلات صفحه ای و ماشین آلات نجاری مورد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت از تکنوماشین خریداری کنید.

تکنوماشین

سوالات متداول

  • دستگاه اره دورکن چیست؟

این دستگاه برای برش قطعات در زوایا و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که اره دورکن می تواند برش های عرضی و طولی حال چه به صورت مستقیم و چه به صورت زاویه دار به قطعات با نهایت دقت و سرعت بدهد. این ماشین توانایی بسیار خوبی برای برش در زوایای مختلف دارد.

1 نظر در “دستگاه اره دورکن نجاری چیست؟ قطعات و کاربردهای آن ها

  1. raha گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *