مقالات

معرفی انواع و نحوه کارکرد قیچی های برش

انواع قیچی های برش

منظور از قیچی های برش چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کاملی از این نوع قیچی ها بپردازیم. در واقع قیچیکاری از روش های برش مکانیکی است و برای برش انواع ورقه های فلزی، میله ها و … از قیچی استفاده می کنند. این نوع قیچی ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مراحل انجام برشکاری توسط قیچی ها

  • نفوذ در فلز

در ابتدای کار لبه های قیچی در شی مورد نظر وارد شده و لایه های کار را از طرفین فشرده می کنند.

  • شروع عملیات برش

با افزایش نیروی وارده به ورقه ها و لایه ها، اجسام مقاومت خود را ازدست می دهند و شکسته شدن یا برش حاصل می شود.

  • شکست ورقه ها

با افزایش فشار ناشی از برش ورقه ها توسط قیچی های برش، کار به جایی می رسد که در اثر نیروی وارده، شی بطور کلی مقاومت خود را در برابر برش از دست داده و دچار شکست می شود. این به نوعی به جنس و ضخامت ورقه ها و اطمینان از کارکرد قیچی بستگی دارد.

انواع قیچی های برشکاری

برای انجام برشکاری های مدنظر، احتمالا نیاز به ابزارهای گوناگون با توجه به نیازتان دارید. در برشکاری، وجود انواع قیچی ها می تواند فرایند کار شما را بهبود داده و با سرعت بیشتر و هر چه تمام تر بتوانید به بالاترین بازده و سود برسید. در ادامه به بررسی انواع قیچی های برش می پردازیم.

قیچی های برش دستی

این نوع از قیچی های برش برای بریدن لایه و ورقه های فلزی استفاده می شود. همچنین می توان برای ایجاد و تعبیه سوراخ ها و برش و ساخت قطعات از آن ها استفاده نمود. این نوع از قیچی ها ازجهت شکل و فرم کلی به دو نوع لبه برش مستقیم و غیرمستقیم در طرح های راست بر و چپ بر ساخته می شوند. که راست بر یا چپ بر بودن آن با توجه به وضعیت قرارگیری تیغه بالایی نسبت به تیغه پایینی مشخص می شود.

انواع قیچی برشکاری

قیچی‌های برش برای برش ورقه‌های فلزی و سوراخ‌کاری با تیغه‌های راست‌بر و چپ‌بر طراحی شده‌اند.

این قیچی ها برای بریدن و برش ورق های فلزی حداکثر با ضخامت 0.7 به کار می رود. هر قیچی از دو نصفه ی شبیه به هم تشکیل می شوند، که تیغه های آن به وسیله ی پیچ یا ابزار دیگری به هم متصل شده اند. جنس این تیغه ها از فولاد پر کربن است و موقع جوشکاری به دسته ای از فولاد کم کربن، متصل می گردد. تیغه این نوع از قیچی ها را به وسیله فرایندهای حرارتی، سخت می کنند. در جدول زیر بعضی از انواع قیچی های دستی به همراه برخی کاربردهای آن ها ذکر شده است.

نوع قیچی کاربرد
زاویه بر برای برش هایی که مستقیما با قیچی های مستقیم بریده نمی شوند و مکان های زاویه دار دارند، را قیچی زاویه بر می گویند.
مستقیم برای استفاده در برش های مستقیم و قوس دار
سوراخ بر برای برش های داخلی و مستقیم
لوله بر برای برش و قطع کردن لوله ها

انواع قیچی های برش اهرمی

این نوع از قیچی برش نسبت به قیچی های دستی می توانند ورقه ها و لایه های ضخیم تری را برش دهند. این قیچی ها در سه نوع طراحی شده اند. در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • قیچی های اهرمی ساده

این قیچی ها دارای یک تیغه ثابت در قسمت پایین هستند که نقش تکیه گاه را ایفا می کند و یک تیغه متحرک در قسمت بالایی دارند که عملیات برش را انجام می دهند. معمولا طول تیغه های این قیچی بین 15 تا 30 سانتی متر است. وظیفه ی ثابت نگه داشتن قطعه ی کار به صورت افقی، با نگهدارنده ای است که در کنار بدنه ی اصلی قیچی قرار دارد. این قیچی ها تنها برای بریدن ورق های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع قیچی برش

این قیچی‌ها با تیغه‌های 15 تا 30 سانتی‌متری، برای برش دقیق ورق‌های فلزی طراحی شده‌اند.

  • قیچی های برش اهرمی مرکب

این نوع از قیچی ها علاوه بر بریدن ورق های فلزی، دارای قالب و تیغه های دیگری نیز هستند که بر خلاف قیچی های اهرمی ساده قابلیت برش میلگردها و شمش ها را نیز دارند. این قیچی ها را می توان برای قیچیکاری ورق های بیشتر از 5 میل که علاوه بر اهرم برای فشار بیشتر روی کار از چرخ دنده هم استفاده می کنند مد نظر قرار داد.

  • قیچی های اهرمی میز کاردار یا به اصطلاح وزنه ای

قیچی های اهرمی دارای تکیه گاه قابل تنظیم هستند و این امکان را برای برش ورقه های فلزی با عرض برابر فراهم می کنند. این نوع از قیچی ها دارای مکانیزم ساده ای بوده ولی کار با آن نیازمند مهارت بالا و دقت فراوان است.

قیچی های مکانیزه

در این نوع قیچی های برش، بخشی از مکانیزم و فرایند بصورت خودکار انجام می گیرد. این قیچی ها در انواع متفاوتی ساخته می شوند که به اختصار به توضیح هر کدام می پردازیم:

  • قیچهای گرد بر مکانیزه

از این قیچی ها برای برشکاری ورق های فلزی به صورت دایره و تا شعاع 50 میلی متر استفاده می شود.

کار کردن یک نجار با قیچی برش در کارگاه نجاری

قیچی‌های مکانیزه دارای چرخ دواری هستند که با چرخش و انتقال نیرو از طریق دنده‌ها، تیغه‌ها را به حرکت درآورده و برش ایجاد می‌کنند.

نحوه برشکاری این نوع از قیچی به این شکل است که چرخ دواری روی دستگاه قرار دارد که با چرخش آن و انتقال آن توسط چرخ دنده مکانیکی به سمت تیغه های قیچی، شروع به دوران در خلاف جهت همدیگر می کنند و باعث برش می شوند. در نوع ماشینی این دستگاه این جریان نیروی برق است که بجای چرخ دوار وظیفه چرخش قطعات را بر عهده دارد.

قیچی برقی اونیورسال

این نوع از قیچی که با نیروی الکتریکی کار می کند. می تواند میلگردهای فلزی و همه پروفیل های سنگین دیگر مانند تیرآهن را برش یا سوراخ کند.

قیچی های برش گیوتین

این نوع از قیچی های برش گیوتین برای برش ورق های فلزی حداکثر با ضخامت 30 میلی متر استفاده می شود که برای بالا بردن سرعت در برشکاری ورق ها گزینه ی مناسبی است. کارکرد این قیچی این گونه است که تیغه بالایی بصورت عمودی حرکت می کند و تیغه پایینی عموما ثابت است. برای تامین حرکت قیچی، از مکانیزم لنگ یا قیچی گیوتین هیدرولیکی استفاده می کنند. این قیچی در سه نوع پدالی، هیدرولیکی و مکانیکی موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی برش ورق با قیچی گیوتین لطفا روی عبارت لینک شده کلیک کنید.

 اجزای اصلی گیوتین

  • تیغه های قیچی

برای نفوذ و برش ورق های فلزی کاربرد دارد.

قیچی برش گیوتین

قیچی‌های گیوتین برای برش ورق‌های فلزی تا ضخامت 30 میلی‌متر طراحی شده‌اند و در سه نوع پدالی، هیدرولیکی و مکانیکی موجود هستند.

  • کلاج قیچی

این قسمت از قیچی گیوتین بین دنده متحرک و میل لنگ است که باعث ارتباط یا عدم ارتباط می شود.

  • مولد قدرت

انتقال دادن قدرت در قیچی گیوتین.

  • بدنه قیچی

جنس این بدنه از فولاد یا چدن یا ترکیبی از هر دو است که می تواند در برابر تنش ها و ضربات سنگین مقاومت کند.

  • نگهدارنده ورق

         وظیفه ی آن ثابت نگه داشتن ورق در روی میزبرش گیوتین است و از جابجایی های قطعات هنگام برش جلوگیری می کند.

روشهای تنظیم کردن برشکاری با ابزار گیوتین

  • تنظیم کردن خط برش به وسیله چشم

تنظیم شدن خطوط برش به وسیله رابط انجام می پذیرد. ورقی که خط کشی شده را بر روی میز ماشین می فرستند و ورق ها را از بین تیغه بالایی و پایینی عبور می دهند. لبه ی خط کشی شده را بر روی لبه ی تیغه ثابت گذاشته و عملیات برش را انجام می دهند.

برشکاری با دستگاه cnc

خطوط برش توسط رابط تنظیم شده و ورق خط‌کشی‌شده روی میز ماشین قرار گرفته و بین تیغه‌های بالا و پایین برش داده می‌شود.

  • برشکاری با استفاده از شابلن دستگاه

تنظیم کردن خطوط برش با کمک خط کش ماشین انجام می شود. در این روش ابتدا عرض برش در روی خط کش ماشین معین می شود و سپس برشکاری با استفاده از شابلن انجام می گیرد.

  • برشکاری با دستگاه NC,CNC

در cnc روتاری چوب تنظیم شدن خطوط برش توسط کامپیوتر صورت گرفته که برای داشتن تولیدات زیاد و کارایی بالا از دستگاه خودکار استفاده می کنند. جنس، ضخامت و عرض برش را بر روی دستگاه تعریف نموده و سپس ورق ها را به میز جلویی ماشین می فرستند تا عملیات برش با کمک تیغه ها صورت گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با انواع قیچی های برش که کاربرد دارند، آشنا کنیم. طبقه بندی هر کدام را به اختصار توضیح دادیم. ما در تکنوماشین با ارائه خدمات فروش انواع ماشین آلات صنایع چوب و صنایع فلز، شما را در داشتن بهترین و با کیفیت ترین وسایل و ابزارهای مورد نیاز یاری می کنیم تا بهترین تجربه ها را از بودن در کنار ما احساس کنید.

تکنوماشین

سوالات متداول

  • انواع مختلف قیچی برشکاری کدام است؟

این قیچی ها انواع مختلفی دارند. در این مقاله به ذکر آن ها پرداختیم. انواع قیچی ها عبارتند از: قیچی برش دستی، قیچی برش اهرمی، قیچی مکانیزه، قیچی برقی اونیورسال و قیچی برش گیوتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *