مقالات

انواع لبه چسبان

کاربرد صنایع چوب در زندگی امروزه غیر قابل انکار است و هر طرف از خانه را که نگاه کنید، صنایع چوبی را می بینید. ماشین هایی که در صنایع چوب استفاده می شوند را می توان به دو گروه ماشین های صفحه ای و ماشین های نجاری طبقه بندی کرد. از آنجایی که استفاده از مصنوعات چوبی و صفحات ام دی اف، لمینت، لترون و غیره روز به روز در حال افزایش است، بسیاری از صنایع به تولید این محصولات روی آورده اند و برای انجام این کار به ماشین های مخصوصی نیاز دارند. انواع لبه چسبان ها در صنایع چوبی مهم و مورد نیاز هستند که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

لبه چسبان چیست؟

برای ساخت مبلمان و کابینت ها به تجهیزات و دستگاه‌ های مختلفی نیاز است که یکی از انواع این دستگاه ‌ها، لبه چسبان است. از این دستگاه برای چسباندن نوار های چسبی و پلیمری استفاده می شود. لبه چسبان این نوارها را به اطراف قطعات می چسباند و باعث می شود قطعات از نظر زیبایی و دوام کیفیت بیشتری داشته باشند و حتی برخی از آن ها ضد آب شوند. انواع لبه چسبان ها قادر به انجام این کار ها هستند. پیش از روی کار آمدن دستگاه لبه چسبان، نوار هایی به نام پشت چسب دار یا اطویی مورد استفاده قرار می گرفت که طرفداران زیادی هم داشت، اما از نظر کیفیتی در رده خیلی پایینی قرار داشتند و استفاده از آن ها دقت و انرژی خیلی زیادی می طلبید. با روی کار آمدن دستگاه های لبه چسبان، استفاده از این چسب ها کنار گذاشته شد.

 لبه چسبان ها مشکلات چسب های اطویی را ندارند و به طور کلی از عملکرد بهتری برخوردار هستند. امروزه صنعت گران MDF  و PVC  به کمک این دستگاه ها توانسته اند محصولات با کیفیتی را در زمان کمی به مشتریان خود عرضه کنند.

لبه چسبان منحنی

لبه چسبان منحنی یکی از انواع دستگاه های مربوط به صنایع چوب است که از آن برای چسباندن نوار PVC  به صفحات چوبی که به حالت منحنی هستند، استفاده می شود. از قابلیت‌ های این دستگاه می ‌توان به سشوار گرم کن نوار و استفاده برای قطعات صاف اشاره کرد. انواع لبه چسبان های منحنی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • لبه چسبان منحنی دستی
  • لبه چسبان نیمه اتوماتیک
  • لبه چسبان منحنی زن اتوماتیک

لبه چسبان کارگاهی

دستگاه لبه چسبان کارگاهی یکی از تجهیزاتی می باشد که وجود آن در صنایع چوب واجب است و کارگاه ها باید این دستگاه را تهیه و استفاده کنند. برای اینکه بتوانید دستگاهی مناسب تهیه کنید، باید به نکات مهمی توجه کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • ابعاد و اندازه دستگاه یکی از نکاتی است که در تهیه انواع لبه چسبان کارگاهی باید به آن توجه کنید. اندازه این دستگاه باید به گونه ‌ای باشد که در کارگاه به خوبی جای بگیرد.
  • تعداد ایستگاه های موجود در دستگاه را می توانید بر اساس بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.
  • برق مصرفی این دستگاه ها تفاوت هایی دارند که می توانند به صورت سه فاز یا تک فاز باشند و انتخاب این مورد به محیط کارگاه بستگی دارد.
  • باید سعی کنید که از بهترین برند ها دستگاه خود را تهیه کنید تا در صورت بروز خرابی یا مشکل، قطعات آن به راحتی یافت شوند.

لبه چسبان نیمه خدمات

دستگاه لبه چسبان نیمه خدمات در سه نوع سه ایستگاهه، چهار ایستگاهه و پنج ایستگاهه در دسترس می باشد که همه آن ها به صورت اتوماتیک فعالیت می کنند. این دستگاه ها نوار های پی وی سی و کاغذی را که در ضخامت های ۰.۴ تا ۳ میلی متری هستند را به ورق های ۴.۵ تا ۸ سانتی متری می چسبانند. برخی از انواع لبه چسبان های نیمه خدمات به صورت دستی عمل می کنند و به چسب گرانول نیاز دارند. سرعت این دستگاه‌ ها معمولاً ۹ الی ۱۲ متر در دقیقه می باشد. اگر دستگاه را از نظر ابعادی مورد بررسی قرار دهیم، حداکثر ارتفاعی که می تواند داشته باشد، ۱۶۰ سانتی متر و حداکثر طول آن ۲۶۰ سانتی متر است.

لبه چسبان خدماتی

دستگاه های لبه چسبان خدماتی به صورت سه، چهار، پنج، شش، هفت و هشت ایستگاهه در دسترس می باشند و همگی به صورت اتوماتیک فعالیت می کنند. تمامی ایستگاه های نام برده، فعالیت اتومات دارند و نیازی به دخالت دست نیست. انواع لبه چسبان های خدماتی به چسب گرانول دور بالا نیاز دارند. سرعت آن ها حداکثر ۲۰ متر در دقیقه است و از نظر ابعادی نیز ارتفاعی حدود ۱۸۰ سانتی متر و طولی به اندازه ۷۳۵ سانتی متر دارند.

آیا خرید لبه چسبان کارکرده توصیه می شود؟

هزینه دستگاه لبه چسبان دست دوم و کارکرده خیلی کمتر و در حد نصف دستگاه های نو می باشد. قیمت دستگاه های دست دوم نیز با هم تفاوت هایی دارد که این تفاوت‌ ها به سال ساخت لبه چسبان، کاربرد آن و انجام مرتب سرویس های دوره ای بستگی دارد. قطعاً خرید انواع لبه چسبان کارکرده توصیه می شود؛ چون با خرید آن ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، دستگاه ‌های مناسب و سالمی در اختیار شما قرار می گیرند، فقط کافی است پیش از خرید حتما دستگاه را بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

سخن پایانی

لبه چسبان ها دستگاه ‌های پر کاربردی در صنایع چوب هستند. این دستگاه ها مشکلاتی که دستگاه ها و روش های قبلی داشته اند را رفع کرده اند و به صورت بی نقصی کار های شما را انجام می دهند. انواع لبه چسبان ها در بازار موجود است که هر یک از آن ها ویژگی مخصوص و منحصر به فردی دارند و کاربرد آن ها متفاوت است. اگر قصد خرید دستگاه دسته دوم و کارکرده را دارید، تعلل نکنید. برخلاف باور عموم، دستگاه های کار کرده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و تفاوتی با دستگاه ‌های نو ندارند.

توجه: برای خرید اره فلکه تنها کافیست روی لینک کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *