مقالات

معرفی انواع روش برش ورق | مهم ترین معیار برای انتخاب روش برش ورق

ورقه آهن در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای اینکه بتوان از آن ها به راحتی در صنایع گوناگون استفاده کرد، باید به اندازه های دلخواه برش داده شوند. برای بیان انواع روش برش ورق باید گفت، در حال حاضر این کار به دو نوع سنتی و امروزی انجام می گیرد. روش های برشکاری ورق از جهات مختلفی مانند هزینه تمام شده، دقت برش و .. قابل قیاس هستند. لازم به ذکر است که عوامل متفاوتی در انتخاب کردن نوع و شیوه ی برش دخیل هستند، که از مهم ترین آن ها می توان به ضخامت ورق، سرعت برش، هزینه های نهایی و کیفیت برش اشاره کرد. در ادامه به معرفی انواع روش های برش ورق می پردازیم تا شما را با بهترین روش ها آشنا کنیم.

انواع روش برش ورق

برش ورقه های فلزی به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود. در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم.

برشکاری به روش سنتی

در برشکاری به روش سنتی همانطور که مطلع هستید نیاز به دستگاه های پیشرفته ی آنچنانی نیست و با داشتن ماشین آلات ساده نیز می توان برشکاری انجام داد. در زیر به برخی از انواع روش برش ورق بصورت سنتی اشاره خواهیم کرد.

  • تراشکاری

در این روش قطعات به صورت دورانی برش می خورند و سطح مقطع دایره ای شکل به وجود می آورند. به وسیله تراشکاری می توان شکل های مخروطی با تغییر وضعیت دستگاه ایجاد کرد.

  • سنگ زنی

یکی از انواع روش برش ورق فلزات، سنگ زنی است، که از سایش توسط سنگ برای برداشتن ماده از سطح فلز استفاده می کند. در سنگ زنی، میزان ضخامتی که از روی قطعه برداشته می شود، کم است و در کل این روش برای تولید سطوح با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فرزکاری

فرزکاری از قدیمی ترین روش های برش فلزات محسوب می شود.

برش ورق با فرزکاری

ماشین فرز با کله‌گی اتوماتیک و دستی کنترل می‌شود، و اسپیندل ابزار را نگه داشته و حول محور دلخواه می‌چرخاند.

ماشین فرز دارای کله گی بوده که می تواند بصورت اتوماتیک و دستی قابل کنترل باشد. اسپیندل در واقع وظیفه ی نگه داشتن ابزار و چرخاندن آن را، حول محور دلخواه شما دارد.

  • رزوه زنی

در صنایع فلز برای تولید پیچ و مهره و رزوه زنی، روش های مختلفی وجود دارد که می توان در این بین به استفاده از حدیده و قلاویز، استفاده از فرز و تراش اشاره کرد.

  • پانچ

در این روش فشار بالایی برابر 1000 تن بر سطح فلز وارد می شود و باعث برش خوردن ورق می شود. دستگاه پانچ بیشتر برای ورق های با ضخامت بالا و هچنین دارای سختی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سمباده زنی

سمباده زنی هم مانند سنگ زنی از ساییده شدن فلز برای برش ورق استفاده می کند. با این تفاوت که میزان ماده ای که از روی قطعه برداشته می شود، از سنگ زنی کمتر می باشد. جنس سمباده ها با توجه به اینکه از چه قطعه ای استفاده می کنند، می تواند نرم یا سخت باشد.

روش مدرن

روش های مدرن چون در وقت، زمان و هزینه به صرفه تر هستند و همچنین برش ها را با کیفیت بالایی انجام می دهند، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی انواع روش برش ورق بصورت مدرن و پیشرفته می پردازیم.

  • برش ورق با لیزر

برش با لیزر که یکی از انواع روش برش ورق است؛ دارای کیفیت و دقت بالایی می باشد. استفاده از این روش آسان و راحت بوده و بدون اپراتور نیز می توان کار برش را انجام داد.

برشکاری ورقه با لیزر

برش با لیزر، روشی با دقت بالا برای برش ورق است که استفاده از آن آسان و حتی بدون نیاز به اپراتور امکان‌پذیر است.

لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی در ضخامت های بالا سرعت آن کم می شود. در این روش می توان بازه ی 10 تا 25 میلی متری را برشکاری کرد.

  • برش ورق با هواگاز

برای برش فولاد و آهن از هواگاز استفاده می کنند. این روش به دلیل اینکه لبه هایی با دقت و ظرافت بالا را تولید می کند؛ بسیار مناسب است. روش هواگار برای ضخامت های بین 10 تا 2000 میلی متری استفاده می شود.

  • برش ورق با پلاسما

روش برش ورق با پلاسما از تنوع بالایی در قیمت و نحوه ی انجام کار برخوددار است و برای کارهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش از سرعت بالایی برخوددار بوده و حتی می توان با استفاده از یونیت های خاص سرعت آن را افزایش داد.

  • برش ورق با گیوتین

یکی دیگر از انواع روش برش ورق، برش با دستگاه گیوتین است که در این روش برش هایی بسیار تمیز و با ظرافت بالا و مربعی ایجاد می شود. این دستگاه به دلیل اینکه به دستگاه CNC تجهیز شده است؛ می تواند برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم جریان و فاصله ی تیغه ها استفاده شود. برش با گیوتین از ارزان ترین روش های برش ورق به حساب می آید و روشی سریع و بهینه برای برش ورقه های فلزی می باشد.

  • برش ورق با واترجت

این روش برای برشکاری فلزات توسط فشار آب استفاده می شود و برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی مناسب است. همچنین به دلیل اینکه هیچ تنش گرمایی ایجاد نمی کند؛ کیفیت لبه ها حتی از برش ورق و فلزات با لیزر هم بهتر انجام می شود.

برش ورقه فلزی با واترجت

در برش ورق با واترجت برشکاری فلزات با استفاده از فشار آب برای هر ضخامتی مناسب بوده و کیفیت لبه‌ها را به دلیل نداشتن تنش گرمایی از لیزر نیز بهتر می‌کند.

  • برش ورق با وایر کات

در ماشین های وایرکات با عبور جریان الکتریکی از سیم، و تماسش با قطعه ی کار، موجب ایجاد گرما شده و این گرما باعث می شود تا قطعه ی موردنظر برش بخورد.

 

معیارهای انتخاب مناسب ترین انواع روش برش ورق

معیارهای مختلفی در کیفیت برشکاری اثرگذار است. از جمله مهم ترین آن ها می توان به ضخامت ورقه ها، دقت، کیفیت و همچنین شرایط ابزار مورد استفاده، اشاره کرد.

هزینه برشکاری ورق به روش های گوناگون

قیمت برشکاری ورق با توجه به مواد مصرفی و دقت برش با یکدیگر متفاوت است. برای نمونه در روش واترجت که یکی از انواع روش برش ورق است؛ هزینه ی مصرفی نسبت به سایر روش ها بیشتر می باشد. اما در عوض دقت بالاتری دارد و در مقابل روش هواگاز یکی از روش های مقرون بصرفه بشمار می رود.

کلام آخر

ما در تکنوماشین با ارائه انواع ابزارآلات برشکاری در صنایع چوب و فلز، مفتخریم که ابزارآلاتی با کیفیت به دستان مشتریان خود می رسانیم. شما می توانید با مراجعه به سایت تکنوماشین از آخرین اخبار و محصولات مورد نیازتان آگاه شوید.

تکنوماشین

سوالات متداول

در گذشته چگونه ورقه های فلزی را برش می دادند؟

در گذشته مانند امروز، وسیله های پیشرفته وجود نداشت. اما از روش های مختلفی همچون تراشکاری، فرزکاری، سنگ زنی، سمباده زنی و غیره برای تراش ورقه ها استفاده می کردند.

امروزه از چه روش هایی برای برش ورقه های آهنی استفاده می کنند؟

امروزه از روش های مختلفی همچون واترجت، وایرکات، گیوتین، پلاسما و غیره برای برش ورق ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *